Kirjailijaliiton palkinnot

Kirjailijaliitto jakaa vuosittain palkintoja. Palkinnoilla liitto osoittaa tunnustusta oman ammattikuntansa edustajille ja heidän elämäntyölleen.

Tunnustuspalkinto ja Tirlittan-palkinto

Kirjailijaliiton vuosittain jaettavia palkintoja ovat Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto. Palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi, palkinnot ovat suuruudeltaan 10.000 euroa.

Tunnustuspalkintoa on myönnetty vuodesta 1949 lähtien. Vuodesta 1993 alkaen jaettu Tirlittan-palkinto on saanut nimensä Oiva Paloheimon luoman Tirlittan-hahmon mukaan – palkintoon kuuluu olennaisena osana Tirlittanin soitin okariina.

Vuonna 2018 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Hannu Mäkeläle ja Tirlittan-palkinto kirjailija Tuula Korolaiselle.

Eeva-Liisa Manner -palkinto

Viiden vuoden välein jaettava Eeva-Liisa Manner -palkinto myönnetään runoilijalle. Palkinto on suuruudeltaan 10.000 euroa.

Edellisen kerran palkinto jaettiin vuonna 2016 – tuolloin palkinto myönnettiin kirjailija Kai Niemiselle.

Kirjailija kiittää -palkinto

Kirjailija kiittää -palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun. Kirjailijoiden itsensä antama tunnustus jaetaan vuosittain Helsingin Kirjamessuilla. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kirjokala.

Vuonna 2017 palkinto myönnettiin kriitikko Ismo Loivamaalle.

Suunta-palkinto

Suunta-palkinto jaetaan vuosittain Kirjailijayhdistysten verkoston Talvipäivillä henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkinnon perusteena voi olla myös julkaistu kirja tai merkittävä teko. Palkintona on 1000 € ja kompassi.

Vuonna 2018 palkinto myönnettiin tamperelaiselle kirjallisuusaktiivi Hannu Peltoselle.

Muita palkintoja

Kirjailijaliiton jakamia muita palkintoja ovat Waltari-palkinto ja Kirjailijaliiton esikoiskirjapalkinto. Nuorelle prosaistille myönnettävän Waltari-palkinnon liitto on jakanut neljä kertaa, vuosina 1979, 1983, 1987 ja 2008. Kirjailijaliiton esikoiskirjapalkinto jaettiin vuosina 1996–2001.

Katso liite:

Suomen Kirjailijaliiton palkinnot ja palkinnon saajat vuosina 1949-2018

Liiton palkitsemat kirjailijat 2014, Jorma Ranivaara ja Kaari Utrio.

Vuonna 2015 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Markku Innolle.

Liiton palkitsemat kirjailijat 2016, Marja-Leena Mikkola ja Tuija Lehtinen

Vuonna 2016 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Marja-Leena Mikkolalle ja Tirlittan-palkinto kirjailija Tuija Lehtiselle.

palkitut-osastolla

Vuonna 2017 Tirlittan-palkinto myönnettiin kirjailija Esko-Pekka Tiitiselle ja tunnustuspalkinto kirjailija Kaiho Niemiselle.

Vuonna 2018 Tirlitan-palkinto myönnettiin kirjailija Tuula Korolaiselle ja tunnustuspalkinto kirjailija, taiteen akateemikko Hannu Mäkelälle.