Kopiosto-valtakirja

Suomen Kirjailijaliitto on tekijänoikeusjärjestö Kopioston jäsenjärjestö.

Kopiosto kerää kirjojen, lehtien ja internetissä julkaistujen teosten valokopioinnista, tulostamisesta sekä tallentamisesta kopiointikorvauksia ja jakaa ne edelleen jäsenjärjestöilleen. Kopiointikorvaukset jaetaan jäsenjärjestöille kopiointitutkimusten ja valtakirjojen perusteella.

Kirjailijaliitto käyttää kopiointikorvauksia kirjailijoiden hyväksi, esimerkiksi vuosittain lokakuussa haettavana olevat Kirjailijaliiton työskentelyapurahat rahoitetaan Kopioston tilittämillä tekijänoikeuskorvauksilla.

Antamalla Kopiosto-valtakirjan Kirjailijaliitolle varmistat, että kirjallisuuden kopiointia valvotaan ja siitä maksetaan korvausta ja että korvaukset kanavoituvat kirjailijoiden hyväksi.

Voit jättää Suomen Kirjailijaliitolle valtakirjan kirjailijana. On tärkeää, että annat Kopiosto-valtakirjan kirjailijan ominaisuudessa Suomen Kirjailijaliitolle. Voit antaa valtakirjan jollekin toiselle Kopioston jäsenjärjestölle jossakin toisessa roolissa, esimerkiksi toimittajana, kääntäjänä, käsikirjoittajana, arvostelijana tai kuvittajana.

Kopiosto-valtakirja

Valtakirjan voi täyttää käsin tai koneella, mutta se palautetaan aina kirjepostitse. Jotta valtakirja on mahdollista täyttää koneella, tulee tiedosto avata Adobe Acrobat -ohjelmalla. Tarvittaessa ohjelman voi asentaa ilmaiseksi Adoben verkkosivuilta.

Lähetä täytetty, tulostettu ja allekirjoitettu valtakirja postitse osoitteeseen
Suomen Kirjailijaliitto
Runeberginkatu 32 C 28
00100 Helsinki.

Lisätietoja Kopioston toiminnasta verkkosivuilla www.kopiosto.fi.