Kirjailijayhdistysten verkosto

Kirjailijayhdistysten verkostoon kuuluu 33 yhdistystä ympäri Suomen. Verkosto toimii  yhdyssiteenä kirjailijayhdistysten ja Kirjailijaliiton välillä.

Kirjailijayhdistysten verkostoon kuuluu 33 yhdistystä, joiden jäsenet kirjoittavat kaunokirjallisia teoksia tai tietokirjallisuutta tai työskentelevät esimerkiksi toimittajina, kriitikoina, kirjoittajakouluttajina tai ovat muutoin kirjallisuudesta kiinnostuneita.

Yhdistykset järjestävät kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen liittyviä tapahtumia ja toimintaa: ne tarjoavat esimerkiksi kirjoittajakursseja, arvostelupalvelua, seminaareja, matkoja, toimittavat antologioita ja lehtiä ja järjestävät kirjoituskilpailuja. Kirjoittajayhdistyksessä yksinäinen pöytälaatikkokirjailija voi löytää yhteyden muihin kirjoittaviin ihmisiin, saada palautetta tekstistään ja löytää väylän tekstiensä julkaisemiselle.

Verkostolla ei ole henkilöjäseniä vaan se on yhdistysten yhteenliittymä. Jäsenyyttä voivat hakea sellaiset alueelliset yhdistykset, joissa on vähintään 10 jäsentä ja jotka ovat toimineet vuoden ajan vahvistetuin säännöin. Kirjallinen hakemus lähetetään Kirjailijaliittoon. Jäsenyys on maksuton.

Kirjailijaliitto tarjoaa yhdistyksille tiedotusta kirjoittamiseen ja kirjailijan ammattiin liittyvistä asioista. Yhdistykset voivat hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan ja välittää sitä omille jäsenilleen. Verkosto on myös yhdistyksille yhteistyöfoorumi ja paikka tavata toisiaan.

Suomen Kirjailijaliitto perusti kirjailijayhdistysten verkoston vuonna 1963. Alun perin verkostosta käytettiin nimeä kirjailijayhdistysten neuvottelukunta.

Talvipäivät

Verkostolla on vuosittain yksi kokoava tapahtuma, Talvipäivät. Talvipäivät on paikallinen, kaikille avoin kirjallisuustapahtuma. Talvipäivien järjestelyistä ja toteutuksesta huolehtii järjestävä yhdistys, yksi tai useampi yhteistyössä.

Vuonna 2019 Talvipäivät järjestää Pirkkalaiskirjailijat ry.

Vuositapaaminen ja työryhmä

Talvipäivien yhteydessä pidetään verkoston vuositapaaminen, jossa päätetään verkostoa koskevista asioista ja toiminnasta. Vuositapaamisten puheenjohtajana toimii Kirjailijaliiton puheenjohtaja. Asioita valmistelee vuositapaamisen valitsema kuusijäseninen työryhmä.

Kauden 2018–2019 työryhmän jäsenet:

Tuija Välipakka, Pirkkalaiskirjailijat
Pilvi Pääkkönen
, Helsingin Kirjailijat
Mari Pyy,
Espoon Kirjailijat
Kyösti Partanen,
Martva
Niina Räsänen,
Vestäjät
Erkki Kaila,
Lapin Kirjallisuusseura

Työryhmällä on kaksi yleisvarajäsentä, jotka kaudella 2018-2019 ovat Lauri Vanhala (Uudenmaan Kirjoittajat) sekä Mirja Kananen (Kainuun Kirjailijat).

Verkoston puheenjohtajana toimii Kirjailijaliiton puheenjohtaja ja varapuheenjohtajana Kirjailijaliiton varapuheenjohtaja.

työryhmä2018_edited

Verkoston työryhmä 2018-2019. Ylärivissä vasemmalta oikealle: Mari Pyy (Espoon Kirjailijat), Erkki Kaila (Lapin Kirjallisuusseura), Niina Räsänen (Vestäjät ry), Lauri Vanhala (varajäsen, Uudenmaan Kirjoittajat ry), Tuija Välipakka (Pirkkalaiskirjailijat) ja Kyösti Partanen (Martva). Edessä: Pilvi Pääkkönen (Helsingin Kirjailijat) ja Mirja Kananen (varajäsen, Kainuun Kirjailijat).

Toimintakertomukset

Toimintakertomus 2017

Toimintakertomus 2016

Toimintakertomus 2015

Toimintakertomus 2014

Toimintakertomus 2013

Toimintakertomus 2012

Toimintakertomus 2011

Verkoston jäsenyhdistykset

Kirjoittajayhdistykset toimivat kotipaikkaansa laajemmalla alueella keräten yhteen kirjoittavia ihmisiä. Alla yhdistykset on listattu maakunnittain. Kaikilla yhdistyksillä ei ole verkkosivuja: yhteystietoja voit tiedustella Kirjailijaliiton toimistolta.

Etelä-Pohjanmaa

Pohjanmaan Kirjailijat ry