Aiotko kirjailijaksi?

Kirjailijaksi tullaan hyvin erilaisia polkuja, eikä varsinaista auktorisoitua kirjailijakoulutusta ole olemassa. Tälle sivulle on koottu vinkkejä kirjailijaksi aikovalle.

Lukuvinkkejä

Haluatko lukea, mitä kirjailijat kertovat omasta tiestään kirjailijaksi? Tai saada vinkkejä kirjoittamiseen? Voit tutustua seuraaviin teoksiin:

• Andersson, ClaesLuova mieli: kirjoittamisen vimma ja vastus. Kirjapaja, 2002.
  • Arvas, Paula & Luukkanen, Kirsi (toim.): Miten rikoskirjani ovat syntyneet. Crime Time, 2012.
  • Carole, Maria & Sokura, Nadja & Välimäki, Kari (toim.): Kumma kirjoitusopas. Osuuskumma, 2022
  • Ekholm, LasseJutun juuri: kirjoittajan opas. Tammi, 2004.
  • Haanpää, Päivi & Rannela, Terhi: Miksi en kirjoittaisi? Avain, 2019
  • Heikkilä-Halttunen, Päivi (toim.): Matka mielikuvitukseen: lasten- ja nuortenkirjailijat kertovat teostensa taustoista. Tammi, 2004.
  • Hypén, Tarja-Liisa (toim.): Kirjan matka tekijöiltä lukijoille : puheenvuoroja kotimaisen kaunokirjallisuuden luomisen ja lukemisen ehdoista 2000-luvulla. Taju, 2007.
  • Hänninen, Jera & Hänninen, Jyri: Haluatko todella kirjailijaksi? Matkaopas kirjamaailmaan. Helsinki-kirjat, 2012.
  • Kanto, Anneli: Kirjoittamassa. Reuna, 2020.
  • Karjula, Emilia (toim.): Kirjoittamisen taide ja taito. Atena, 2014.
  • Lehtinen, TorstiSanojen avaruus: Luovan kirjoittamisen opas. Kirjapaja, 2003.
  • Leinonen, Anne (toim.): Opas spekulatiivisen fiktion kirjoittamiseen. Suomen Tieteiskirjoittajat ja Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti, 2006.
  • Levola, Kari (toim.): Kirjailijan työmaat. Tammi, 2007.
  • Neimala, Kaisa & Papinniemi, JarmoAloittamisen taito. Avain, 2010.
  • Parkko, Tommi: Intohimoa ja millimetripaperia. Avain, 2016.
  • Parkko, Tommi: Runon vapaus. Syventävä opas runouden kirjoittamiseen ja lukemiseen. Avain, 2014.
  • Parkko, Tommi: Kirjoita runo. Opas aloittelevalle runoilijalle. Avain, 2011.
  • Parkkola, Seita (et al.): Timantinmetsästäjä: Luovan kirjoittamisen opas. WSOY, 2004.
  • Pehkonen, Kirsi: Käsikirjoituksesta kirjaksi, Miten kirjailijat muokkaavat tekstiään? Reuna, 2018.
  • Peura, Maria: Antaumuksella keskeneräinen: kirjailijan korkeakoulu. Teos, 2012.
  • Raittila, Hannu: Kirjailijaelämää. WSOY, 2006.
  • Rannela, TerhiKirjoita nuorille. Luovan kirjoittamisen opas. BTJ, 2010.
  • Saxell Jani: Tanssii kirjainten kanssa. Art House, 2020
  • Tanttu, MarkkuKirjoittamisen hinku: muistelmia harrastuksesta ja työstä. Painotalo Auranen, 2009.
  • Tuuri, AnttiKuinka kirjoitan romaanin. Art House, 2004.
  • Waltari, MikaAiotko kirjailijaksi? WSOY, 1935.

Kirjailijaliiton Miten kirjani ovat syntyneet? -kirjasarjassa suomalaiset kirjailijat kertovat avoimesti ja henkilökohtaisella tavalla omasta luovuudestaan ja polustaan kirjailijana. Antologiat on koottu kirjailijoiden pitämien esitelmien pohjalta.

Mitä kirjailijoille kuuluu? Millainen on kirjailijan ammatti? Kirjailijaliiton julkaisema Kirjailija-lehti siirtyy avoimeksi verkkolehdeksi 14.3.2024 alkaen!

Videoita

Mitä neuvoja kirjailijat olisivat halunneet kuulla ennen ensimmäisen teoksensa julkaisua? Jyri Paretskoita ja Minna Rytisaloa aiheesta haastattelee Marjo Heiskanen. Video on kuvattu Helsingin Kirjamessuilla 26.10.2019.

Voiko kirjailijan ammattiin kouluttautua? Millainen merkitys luovan kirjoittamisen koulutuksella on ollut kirjailijaksi tulolle ja kirjailijan koko uralle? Kari Levola haastattelee Riku Korhosta ja Iida Raumaa. Video on kuvattu Turun Kirjamessuilla 5.10.2019.

Kirjoittajakoulutus

Kirjoittamista voi opiskella sekä yliopistoissa että useissa työväen-, kansalais- ja kansanopistoissa sekä sanataidekouluissa.

Opetusta tarjoavat mm.

Yliopistot
Taideyliopisto, kirjoittamisen kandiohjelma (Helsinki)
Taideyliopisto, kirjoittamisen maisteriohjelma (Helsinki)
Jyväskylän yliopisto, kirjallisuuden kandidaattiohjelma (Jyväskylä)
Turun yliopisto, luovan kirjoittamisen oppiaine (Turku)

Opistot ja kirjoittajalinjat
AhlmanEdu, kirjoittajalinja (Tampere)
Alkio-opisto, luova kirjoittaminen ja kirjallisuus -opintolinja (Korpilahti)
Kirjan talo, kirjailija-akatemia (Turku)
Kriittinen korkeakoulu, kirjoittajakoulu (Helsinki)
Päätalo-instituutti, yksivuotinen luovan kirjoittamisen koulutus (Taivalkoski)
Työväen akatemia, kirjoittajakoulutus (Kauniainen)
Viita-akatemia, kirjoittamisen koulutusohjelma (Tampere)

Kirjoittajaryhmät ja kirjoituskurssit
Kirjan talo, kirjoittajapiirit ja viikonloppukurssit (Turku)
Nuoren Voiman Liitto, kirjoittajaryhmät (Helsinki)
Päätalo-instituutti, viikonloppukurssit (Taivalkoski)

Arvostelupalvelut

Voit tarjota tekstejäsi arvosteltavaksi ja kommentoitavaksi esimerkiksi Nuoren Voiman Liiton arvostelupalveluun tai Pirkkalaiskirjailijoiden arvostelupalveluun. Myös osa alueellisista kirjailija- ja kirjoittajayhdistyksistä tarjoaa arvostelupalvelua. Tieteis- ja fantasiakirjallisuudessa palvelee Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry:n arvostelupalvelu.

Etsitkö kustannustoimittajaa?

Suomen kustannusyhdistyksen jäsenkustantamojen listauksesta löydät suurimman osan Suomessa toimivista kustantamoista. Useiden kustantajien verkkosivuilta löytyy ohjeita siihen, miten käsikirjoitusta tarjotaan kustannettavaksi. Lisäksi Kustannustoimittajien yhdistyksen kautta on mahdollista etsiä freelance-kustannustoimittajaa tai oikolukijaa.

Alueelliset kirjoittajayhdistykset

Suomessa toimii kymmeniä alueellisia kirjailija- ja kirjoittajayhdistyksiä, jotka järjestävät kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen liittyviä tapahtumia ja toimintaa: kirjoittajakursseja, arvostelupalveluja, seminaareja, matkoja, kirjoituskilpailuja. Kirjoittajayhdistyksessä kirjallisuudesta kiinnostunut voi löytää yhteyden muihin kirjoittaviin ihmisiin, saada palautetta ja löytää väylän tekstiensä julkaisemiselle

Kirjoituskilpailuja

Suomessa järjestetään vuosittain lukuisia kirjoituskilpailuja. Perinteisiä määräajoin järjestettäviä kilpailuja ovat muun muassa:

Helmikuu

Runo-Kaarina-kilpailu
Kilpailuun voi osallistua runoteoksella/runokokoelmalla, jos osallistuja ei ole aikaisemmin julkaissut runokokoelmaa. Esiintyminen antologioissa ei estä osallistumista. Muulla kielellä kuin suomeksi kirjoitetut kokoelmat arvioidaan kilpailijan lähettämän suomenkielisen käännöksen pohjalta. Lisätietoa

Eränkävijän kirjoituskilpailu
Kilpailuun voi osallistua novelleilla, kertomuksilla ja asiateksteillä. Kilpailussa on kaksi sarjaa: kalastus- ja metsästysaiheiset kirjoitukset. Kilpailun tarkoituksena on löytää Kustannus Oy Otavan syksyisin julkaisemaan Eränkävijään sekä Metsästys ja Kalastus -lehteen hyviä eräkirjoituksia. Kilpailu on kaikille avoin. Voittajat palkitaan rahapalkinnoilla. Lisätietoa

Nova
Nova on aloitteleville kirjoittajille suunnattu palautteellinen science fiction- ja fantasianovellien kirjoituskilpailu. Kilpailun tarkoituksena on auttaa osallistujia kehittymään kirjoittajina ja nostaa sf/f-kirjoittajakenttään uusia nimiä. Kisa on tarkoitettu kirjoittajille, jotka eivät ole vielä julkaisseet omaa kaunokirjallista teostaan (julkaisut antologiassa tai omakustanteet eivät ole este osallistumiselle). Lisätietoa

Pirkanmaan kirjoituskilpailu
Pirkanmaan kirjoituskilpailuun voivat osallistua Pirkanmaan alueella asuvat, työskentelevät tai opiskelevat kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta tai omakustannetta. Pirkanmaan kirjoituskilpailun tarkoituksena on tukea uusia lahjakkaita kirjoittajia ja tarjota heille mahdollisuus saada tekstejään julkisuuteen. Pirkanmaan kirjoituskilpailussa on kaksi sarjaa: proosa ja lyriikka. Kirjoittaja voi osallistua molempiin sarjoihin samanaikaisesti.  Voittajat palkitaan rahapalkinnoilla. Lisätietoa

Maaliskuu

J.H. Erkon kirjoituskilpailu
J.H. Erkon kirjoituskilpailuun voivat osallistua alle 30-vuotiaat kirjoittajat, jotka eivät ole vielä julkaisseet esikoisteostaan. Voittajat palkitaan rahapalkinnoilla. Lisätietoa

Debytoi runoilijana
Nuori Voima -kirjallisuuslehden kirjoituskilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset tekijät, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta tai joilla ei ole kustannussopimusta teoksen julkaisemisesta. Lehdissä julkaistut tekstit tai omakustanteet eivät ole este osallistumiselle. Kilpailutyö voi olla tekstiä, visuaalista runoutta, äänitettyä runoutta tai runovideo. Lisätietoa

Lisäksi vuonna 2024 järjestetään seuraavat kilpailut:

Eino Leino -aiheinen runokilpailu
Kainuun Eino Leino -seura järjestää kaikille avoimen valtakunnallisen runokilpailun, johon osallistuvien runojen teema on vapaa. Runokilpailun tavoitteena on kunnioittaa Eino Leinon elämäntyötä. Valitut runot julkaistaan runokokoelmassa, joka julkaistaan syksyllä 2024 osana Kainuun Eino Leino -seuran 50-vuotisjuhlavuotta. Pääpalkinto 1000 €. Kilpailuaika on 10.1.-28.4.2024. Lisätietoa.

Lisätietoa

Millainen on kirjailijan ammatti ja miten kirjailijaksi tullaan? Mistä kirjailijoiden tulot muodostuvat? Mitä on tärkeä ottaa huomioon pyydettäessä kirjailijaa esiintymään?