Vuoden 2013 Suunta-palkinto Hilja Mörssärille

Suomen Kirjailijayhdistysten neuvottelukunnan vuoden 2013 Suunta-palkinto jaetaan Hilja Mörsärille. Palkinto käsittää 1 000 euroa ja kompassin.

Tornionlaaksossa syntynyt, sittemmin hämäläistynyt Hilja Mörsäri on tehnyt mittavan ja ainutlaatuisen monipuolisen elämäntyön suomalaisen kirjallisuuden parissa. Hän on runoja ja aforismeja julkaissut kirjailija ja monien antologioiden ja artikkelikokoelmien toimittaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja lukuisten kirjallisuuden ja kirjoittamisen oppikirjojen tekijä, hän on kirjallisuuskriitikko, esseisti ja kolumnisti, luennoitsija ja kouluttaja.

Merkittävälle määrälle suomalaisia kirjailijoita Hilja Mörsäri on ollut uran alkuvaiheessa korvaamaton esilukija, opastaja, taustatukija ja ateljeekriitikko, monelle elämänikäinen luottohenkilö vailla vertaa. Hilja Mörsärin huolenpidosta on saanut nauttia muun muassa Erno Paasilinna, joka toteaa elämäkertateoksessaan Tähänastisen elämäni kirjaimet: ”Jos tässä elämässä olen joskus tavannut todella hienon ihmisen, on Hilja Mörsäri nostettava aivan päällimmäiseksi… hän luki paljon, tunsi maailman murheet ja sorron ja eli niissä mukana, ei niiskuttaen eikä kiivaillen vaan köyhyyttä itsekin nähneen ihmisen tapaan syvästi myötäeläen. Kaikkeen tähän liittyi melkein kohtuuttomuutta hipova vaatimattomuus ja uhrautuvaisuus, mutta myös luja usko ja tervejärkisyys.”

Hilja Mörsäri on saanut mm. WSOY:n Kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinnon vuonna 2006 ja Suomen Messusäätiön Rakkaudesta kirjaan –palkinnon vuonna 2008. Suomen Aforismiyhdistys valitsi hänen uusimman aforismikokoelmansa Siitä voi kulkea vuoden 2012 aforismikirjaksi.

Hilja Mörsärin runo- ja aforismiteokset:
Kolme vuodenaikaa, 1958
Unohtaa toisin, toisin muistaa, 1992
Päivien ja unten kirjasta, 2000
Menneet meissä – I minnet, runoja kahdella kielellä, ruotsinnokset Bo Carpelan, 2001
Elämän vaihtuva valo, 2006
Siitä voi kulkea, 2012

Kirjailijaliitto on perustanut vuonna 1963 Kirjailijayhdistysten neuvottelukunnan, johon kuuluu 31 kirjoittajayhdistystä. Se ylläpitää keskusteluyhteyttä Kirjailijaliiton ja yhteensä noin 3 000 harrastajakirjoittajan välillä.

Kirjailijayhdistysten neuvottelukunta on jakanut Suunta–palkintoa vuodesta 2004 alkaen valtakunnallisilla Talvipäivillään. Suunta-palkinto jaetaan henkilölle tai tapahtumalle, joka erityisellä ja omaleimaisella tavalla on edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla alueellaan. Aikaisemmat palkitut ovat Antti Seppä (2004), Kullervo Järvinen (2005), Keski-Karjalan Kirjailijayhdistys Martva (2006), Sulo A. Savo (2007), Eine Syvävirta (2008), Pirkko Heikkinen (2009), Kosti Sironen (2010) , Taija Tuominen (2011) sekä Varsinais-Suomen Runoviikko (2012).

Vuoden 2013 Suunta-palkinto jaetaan 16.3.2012 Hämeenlinnan Talvipäivillä.

Lisätiedot:

Jaana Tamminen