Suomen Kirjailijaliiton uusi Kirjailija kiittää –palkinto Erkki Tuomiojalle

Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää –palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäisen kerran. Palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta sekä vaikuttanut kirjallisuuspoliittiseen keskusteluun.

Ensimmäisen Kirjailija kiittää –palkinnon saa ulkoministeri Erkki Tuomioja. Palkinto jaetaan Helsingin Kirjamessuilla Takauma-lavalla sunnuntaina 26.10.2014 klo 13.00. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kaksivärikala. Teossarjan nimi viittaa kirjailijan työhön. Kirjailija huomaa asioiden, ilmiöiden, tapahtumien monivärisyyden.

Erkki Tuomioja tuo aktiivisesti esille kirjallisuutta ja osallistuu suomalaiseen kirjallisuuskeskusteluun: hänen ahkerasti hoidetun ja suositun kirjabloginsa arviointeihin ja kirjavinkkeihin mahtuu sekä tieto- että kaunokirjallisuutta. Lisäksi Tuomioja on vetänyt MTV3:n Kirjapiiri-ohjelmaa, jossa keskusteltiin ansiokkaasti myös kirjoittamiseen ja kirjailijan ammattiin liittyvistä kysymyksistä. Tuomiojan laaja lukeneisuus ja harrastuneisuus osoittavat, että lukeminen ja kirjallinen kulttuuri ovat hänelle sydämentehtäviä, joille hän antaa aikaansa vaativasta työstään huolimatta.

Tuomiojan oma kirjallinen tuotanto on laaja kolumneista, kirjallisuuskritiikeistä ja päiväkirjoista
poliittisiin analyyseihin, historiateoksiin ja elämäkertoihin. Hänen teoksensa Häivähdys punaista sai Tieto-Finlandia –palkinnon 2006.

Lisätietoja: puheenjohtaja Tuula-Liina Varis, Suomen Kirjailijaliitto ry,
puh. 050 321 2171, tuulaliina.varis@kolumbus.fi