Claes Andersson, Eeva Kilpi ja Anna Žīgure Kirjailijaliiton kunniajäseniksi

Suomen Kirjailijaliitto ry on kutsunut kunniajäsenikseen Claes Anderssonin, Eeva Kilven ja Anna Žīguren. Kirjailijaliiton kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton tarkoitusperiä ja suomalaista kirjallisuutta ansiokkaasti edistäneitä suomalaisia ja ulkomaalaisia henkilöitä.

Suomenruotsalainen kirjailija, jazzmuusikko ja psykiatri Claes Andersson on ollut Suomen merkittävimpiä kirjailijoita ja kulttuuritoimijoita yli puolen vuosisadan ajan. Hänen laajaa tuotantoaan on alusta pitäen leimannut voimakas yhteiskunnallisuus ja herkkä sosiaalinen omatunto. Andersson on kirjoittanut myös luovuudesta ja avannut näin näkökulmaa taiteen tekijöiden työn ytimeen. Hän on vaikuttanut kulttuuripolitiikkaan kansanedustajana, puoluejohtajana ja kulttuuriministerinä. Hän on toiminut kirjailijoiden edunvalvontatehtävissä mm. Finlands svenska författareförening rf:ssä pitkäaikaisena johtokunnan jäsenenä ja vv. 1978 – 1983 puheenjohtajana.

Eeva Kilpi on yli 30 teosta käsittävässä tuotannossaan tehnyt rohkeita avauksia ja puolustanut näkemyksiään. Tinkimättömyys on palkittu: Eeva Kilpi on yksi rakastetuimpia kirjailijoita lukevan yleisön keskuudessa. Monia tämän hetken polttavimpia ekologisia kysymyksiä Kilpi on käsitellyt runoissaan ja proosassaan jo ennen kuin ekologiset teemat nousivat yleiseen keskusteluun Suomessa. Kilpi on myös määrätietoinen ja rohkea kirjailijan sanan ja ilmaisun vapauden puolustaja. Häneltä ei ole koskaan puuttunut rohkeutta asettua ajan henkeä vastaan.

Latvialainen kirjailija ja kääntäjä Anna Žīgure tuli suomalaisten laajaan tietoisuuteen Baltian maiden itsenäistyessä. Žīgurella oli jo silloin vahvat siteet suomalaiseen kulttuuriin ja kirjallisuuteen. Täydellisellä suomen kielen taidollaan, avoimuudellaan ja valoisuudellaan Anna Zigure solmi merkittäviä ystävyys- ja yhteistyösiteitä kulttuurielämän edustajiin ja laajensi suomalaisten näkökulmaa Latvian ja muidenkin Baltian maiden todellisuuteen. Edelleen hän on suomalaisen kulttuuriväen tärkein kontaktihenkilö Latviassa. Žīgurelta on julkaistu Latviassa, Virossa ja Suomessa elämäkerta- ja historiateoksia.

Kirjailijaliiton kaikki kunniajäsenet: https://kirjailijaliitto.fi/liitto/kunniajasenet/

Lisätiedot: Kirjailijaliiton puheenjohtaja Tuula-Liina Varis, puh. 050 321 2171