Kirjailijaliiton palkinnot Hannu Mäkelälle ja Tuula Korolaiselle

Tuula Korolainen ja Hannu Mäkelä

Suomen Kirjailijaliitto on jakanut kevätkokouksensa yhteydessä 18.4.2018 vuotuiset tunnustuspalkintonsa (á 10 000 euroa). Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto on myönnetty kirjailija, taiteen akateemikko Hannu Mäkelälle ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto kirjailija Tuula Korolaiselle. Kirjailijaliiton palkinnot jaetaan tunnustuksena kirjailijan koko tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi.

Akateemikko, kirjailija Hannu Mäkelän kirjallinen tuotanto on ainutlaatuinen määrässä, laadussa ja monipuolisuudessaan. Mäkelä on julkaissut pitkälti toista sataa teosta: romaaneja, runokokoelmia, lastenkirjoja, elämäkertoja, omaelämäkertoja, näytelmiä ja kuunnelmia. Luomalla tunnistettavan kertojanäänen, tummissakin aiheissa lämpimän, Mäkelä on ladannut valoa niin menneisiin kuin nykyhetkeen. Muistelmaromaaneissaan Mäkelä on tuonut luoksemme ja uuteen näkymään suurimpia kirjailijoitamme Kiveä, Leinoa, Onervaa, Parosta, tai kauempaa Uspenskia ja Casanovaa. Lukuisissa lastenkirjoissaan, joiden alkujuurena on Herra Huun rakastettava hahmo, Hannu Mäkelä on toteuttanut sitä kirjailijanlaatuaan, joka on yhtaikaa riemukas ja haikea, niin kuin elämä on.

Kun Mäkelän melkein uskomattoman laajaan tuotantoon lisää vielä hänen mittavat toimitustyönsä suomalaisesta runoudesta ja proosasta, voidaan puhua Suomalaisesta Kirjailijasta aivan suomalaisen kirjallisuuden ytimessä.

Kirjailija Tuula Korolaisen lastenkirjailijan ura alkoi vuonna 1990 runokokoelmalla Enkeli ja poliisi. Kaikkiaan Korolainen on kirjoittanut ja toimittanut yli 60 teosta: kielellä herkuttelevia lasten runokokoelmia, oivaltavia kuvakirjoja, lasta lukijana kunnioittavia romaaneja, faktaa ja fiktiota kiehtovasti yhdistäviä tietokirjoja sekä oppikirjoja. Tärkeinä teemoina teoksissa nousevat esille rakkaus- ja ystävyys.

Kirjailijan työn ohella Tuula Korolainen on työskennellyt kääntäjänä, radiotoimittajana ja kriitikkona ja tehnyt laajan ja merkittävän uran myös lasten- ja nuortenkirjallisuuteen erikoistuneena toimittajana. Journalistina Korolainen on työskennellyt pitkäjänteisesti lasten- ja nuortenkirjojen huomion ja arvostuksen edistämiseksi ja toiminut muun muassa lastenkirjallisuuslehti Onnimannin päätoimittajana 30 vuotta. Hän on myös edistänyt kirjallisuutta ja kirjailijoiden asemaa vuosikymmenten ajan yhdistystoiminnassa.

Kirjailijaliiton Tunnustuspalkintoa on jaettu vuodesta 1949 ja Tirlittan-palkinto vuodesta 1993 alkaen.