Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto kriitikko Ismo Loivamaalle

Hannu Väisänen: Kaksivärikala

Kriitikko on ruutitynnyrin tulitikku

Kriitikko ja tietokirjailija Ismo Loivamaalle on myönnetty Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää –palkinto tunnustukseksi siitä, että hän on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kirjokala.

Ismo Loivamaa on monipuolinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden asiantuntija, toimittaja ja kirjallisuusarvostelija. Hänen syvällinen kirjallisuudentuntemuksensa näkyy mittavana määränä lasten- ja nuortenkirjallisuuden alan tietokirjoja. Esimerkiksi kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita esittelevä hakuteossarjassa oivaltavat analyysit osoittavat teosten keskeiset teemat ja niiden suhteen kulttuuriin.

Loivamaa on koonnut myös klassisia lastenrunoja asiantuntevalla tavalla kokoelmiksi. Unihetki, leikit, juhlat ja koulutie ovat teemoja, jotka esittelevät samalla lasten- ja nuortenkirjallisuutemme historiaa. Myös teatteri ja iskelmämusiikki ovat Loivamaan tuotannossa tuttuja aiheita.

Loivamaa pysyttelee itse mieluummin taka-alalla, mutta kirjoituksissaan ja kirjoissaan hän ei arkaile tarttua ajankohtaisiin ja keskustelua herättäviin aiheisiin. Kriitikkona hän on ilmiö Lapsen maailma –lehden pitkäaikaisena avustajana.

Nostalgisiin väitteisiin entisaikojen kritiikin loistokaudesta Loivamaa suhtautuu epäillen ja kehottaa lukemaan ja ottamaan selvää.

”On turhauttavaa, kun perusteettomasti vedotaan entisiin idylleihin. Sellainen nuivettaa tämän päivän kriitikoiden työtä. Kyllä yhä kirjoitetaan, vielä on palstoja, kriitikoita ja kritiikkejä, mutta eivät ne kaikki googlaamalla löydy. Täytyy lukea lehtiä aktiivisesti ja kierrättää juttuja muillekin. Myös tutkimusta lasten- ja nuortenkirjallisuuden kritiikistä tarvitaan. Tutkimus voisi tarkastella esimerkiksi aikakausien muutoksia: miten on suhtauduttu viihdesarjoihin ja suuriin suosikkeihin, miten tuoretta lastenkirjallisuutta on käsitelty myös haastatteluissa, kolumneissa ja kokooma-artikkeleissa.”

Kriitikon työn hän näkee osana koko kirja-alan yhteistyötä.

”Jotta kirjoista tulee suosikkeja, tarvitaan kustantamon osaamista, palkintoja – ja kritiikkiä. Lasten- ja nuortenkirjakritiikki kulkee ritirinnan kirjallisuuden kanssa. Kritiikki on innostamista, se kertoo ja kommentoi, nostaa esiin ja terävöittää kirjoissa olevia teemoja. Parhaimmillaan kritiikki on se tulitikku, jolla kirjan teemoissa esiin nostettu ruutitynnyri syttyy”, Loivamaa sanoo.

Lue Kirjailijaliiton tiedote