Kirjailijaliitolla koko päivän lavaohjelma Turun Kirjamessuilla

Suomen Kirjailijaliitto on tehnyt Turun Kirjamessujen kanssa ohjelmayhteistyötä jo 15 vuoden ajan. Tuotimme tänäkin vuonna koko päivän ohjelman Fiore-lavalle.

Tänä vuonna Fiorella keskusteltiin lasten lukemisesta, runouden saatavuudesta, kirjallisuusviennistä, Lapista kirjallisena näyttämönä, kustannustoimittajan roolista, neuvoista esikoiskirjailijoille, dystopioista ja utopioista, liikkeestä ja luovuudesta sekä omasta historiateoksestamme Kivelle perustettu, joka ilmestyy 10.10.2017 Otavan kustantamana, kirjoittajana dosentti Kai Häggman.

Kirjailijaliiton palkinnot (á 10 000 €) kirjailijan koko tähänastisesta tuotannosta jaettiin Turun Kirjamessuilla, sunnuntaina 8.10.2017. Tunnustuspalkintomme myönnettiin kirjailija Kaiho Niemiselle sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkinto Esko-Pekka Tiitiselle.
Lue lisää palkinnoista

Kirjailijaliiton oma osasto A30 toimi jälleen kirjailijoiden kohtauspaikkana. Jaoimme osastollamme myös tietoa liitosta ja kirjailijan ammatista.

Turun Kirjamessut, Kirjailijaliiton ohjelma

Fiore-lava lauantaina 7.10.2017

klo 10.30–11.00 Rakas kustannustoimittaja

Selja Ahava on tehnyt yhteistyötä eri kustannustoimittajien kanssa. Gummeruksen Salla Pullin kanssa syntyi uusin teos Ennen kuin mieheni katoaa. Miten kustannustoimittajan työn jälki näkyy
valmiissa teoksessa? Haastattelijana Paula Havaste.

klo 11.00–11.30 Esikoiskirjan tuska ja ihanuus

Haaveiletko oman kirjan kirjoittamisesta? Hannu Niklander kysyy Tuija Lehtiseltä ja Pasi Pekkolalta, mitä neuvoja he olisivat halunneet kuulla ennen ensimmäisen teoksensa julkaisua.

klo 11.30–12.30 Kustannusala murroksessa

Kirjoille on tullut uusia julkaisumuotoja ja jakelukanavia. Kirjoja on yhä helpompi julkaista myös omakustanteena. Miltä kustannuskenttä näyttää kirjailijan näkökulmasta? Keskustelemassa Venla Hiidensalo, Juha-Pekka Koskinen, Anne Leinonen ja Rosa Liksom.

klo 12.30–13.30 Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – Kivelle perustettu

Suomen Kirjailijaliiton ensimmäinen historiateos Kivelle perustettu ilmestyy 10.10.2017. Historian kirjoittaja, dosentti Kai Häggman, kirjailija Sirpa Kähkönen sekä Kirjailijaliiton puheenjohtaja Jyrki Vainonen keskustelevat liiton historiasta Päivi Liedeksen kanssa. HUOM. Kai Häggman ei esiinny sairastumisensa takia, hänen tilallaan esiintyy kirjailija, Kirjailijaliiton historiatoimikunnan jäsen Joni Pyysalo.

klo 13.30–14.00 Sata vuotta fiktiota suomalaisuudesta

Kirjallisuus on aina rakentanut identiteettejä ja peilannut niitä. Mitkä kertomukset ovat nykyajan moninaisten identiteettiemme takana, ja mitkä rakentavat niitä tänään? Venla Hiidensalo haastattelee Sirpa Kähköstä ja Antti Tuuria.

klo 14.00–14.30 Miten lapsen lukuinto sytytetään?

Sopivien kirjojen löytäminen on avainasemassa lapsen lukuharrastuksen tukemisessa. Mikä lapsia innostaa juuri nyt, millaisia kirjoja on tarjolla? Keskustelemassa Otavan lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Emma Alftan, Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja, tietokirjailija Kaisa Laaksonen sekä Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacís. Yhteistyössä Lukukeskus – Läscentrum ja Suomen Kirjailijaliitto.

klo 14.30–15.00 Runouden uudet valtatiet

Mistä runokirja löytää kustantajansa? Mistä lukijat löytävät runoutta? Keskustelemassa Anne Hänninen, V.S. Luoma-aho ja Jyrki Kiiskinen, haastattelijana Ville Hytönen.

klo 15.00–15.30 Suomalainen kirjallisuus maailmalla

Suomen Kirjailijaliiton kansainvälisten kirjailijavierailujen sarja toteutettiin tänä vuonna Ranskaan, Venäjälle, Itävaltaan, Kiinaan ja Ruotsiin. Miltä suomenkielisen kirjallisuuden tulevaisuus näyttää maailmalla? Paula Havaste haastattelee Caenissa vieraillutta Petri Tammista ja Petroskoissa vieraillutta J.S. Meresmaata.

klo 15.30–16.00 Dystopiasta utopiaan

Miksi nykyään ilmestyy paljon dystopiakirjoja? Emmi Itäranta ja Antti Tuomainen kertovat teoksistaan ja keskustelevat dystopioista ja utopioista Jani Saxellin haastattelussa.

klo 16.00–16.30 Luovuusfysiikka Kreativitetsfysik

Siri Kolu ja Lena Frölander-Ulf keskustelevat luovuuden fyysisyydestä ja liikkuvuuden luovuudesta. Samtal om kreativitetens fysiskhet och rörlighetens kreativitet. Haastattelijana Mårten Westö. Keskustelu on kaksikielinen. Yhteistyössä Suomen Kirjailijaliitto ja Finlands svenska författareförening.

klo 16.30–17.00 Tarinoiden Lappi

Millaisia tarinoita Lapista kerrotaan? Miltä näyttää fiktion Lappi? Mikko-Pekka Heikkinen, Milla Ollikainen ja Jussi Siirilä kertovat teostensa kirjallisesta näyttämöstä Paula Havasteen haastattelussa.

Tutustu Turun Kirjamessujen koko ohjelmaan