Kevään 2019 kirjallisuustapahtumia

Kuva: Pixabay / Free-Photos

Alkuvuodesta on tarjolla jälleen koko joukko mielenkiintoisia kirjallisuustapahtumia. Nappaa menovinkit talteen!

Nordic Noir dekkarifestivaali
Ruka, 18.–20.1.
Uusi kansainvälinen dekkarifestivaali Rukalla. Ohjelma koostuu haastatteluista, paneelikeskusteluista ja muusta kirjallisuusaiheisesta ohjelmasta.

Tähtivaeltaja-päivä
Helsinki, 26.1.
Tähtivaeltaja-päivän ohjelmassa sijansa saavat niin scifi, fantasia kuin kauhukin! Tapahtuma järjestetään ravintola Dubrovnikissa klo 13-02, ikäraja K18 klo 18 alkaen. Järjestäjinä Helsingin SF Seura ja Helsingin Yliopiston SF Klubi.

Sanoin 2019
Helsinki, 5.–9.2.
Ensimmäisellä Sanoin-festivaalilla tutkitaan, mihin kaikkeen puheesta on ja mitä muotoja se voi saada. Ohjelmasssa mm. runojoogaa, Helsinki Poetry Connectionin järjestämä Poetry Jam -klubi, livejournalismia ja iltasatuhetkiä.

Harry Potter Book Night
Kirjastot, 7.2.

Monissa kirjastoissa vietetään torstaina 7.2. Harry Potter Book Night -tapahtumaa. Kysy tarkemmin omasta lähikirjastostasi!

Vanhan kirjan talvi
Jyväskylä, 8.–9.2.
Vanhan kirjan talvi Jyväskylän yliopistolla 8.–9.2. Tapahtumaan sisältyy seminaareja ja näyttelyitä sekä kirjahuutokauppa.

Å-fest
Porvoo, 9.2.
Porvoon sarjakuvafestivaali Å-fest järjestetään lauantaina 9.2. Tulevan tapahtuman teemana on Meri / Havet / the Sea.

Elävän kirjallisuuden festivaali
Tampere, 16.2.

Kymmenettä kertaa järjestettävä Elävän Kirjallisuuden Festivaali nähdään Tampereella Työväenmuseo Werstaalla lauantaina 16.2. Ohjelmassa on keskusteluita, esityksiä, performansseja ja työpajoja. Festivaalin kokoavana teemana on AUKI.

Tampereen Tarinatehdas
Tampere 1.–30.3.
Tampereen Finlaysonin alueelle avataan maaliskuuksi sarjakuvan ja kirjallisuuden pop up -talo Tampereen Tarinatehdas.  Tarinatehdas esittelee yleisölle kotimaista sarjakuva-alan osaamista ja kokoaa yhteen kirjailijoita, sarjakuvataiteilijoita, kuvittajia, alan yhdistyksiä, kustantamoja ja muita toimijoita sekä lukijoita.

Kirjakekkerit
Karjaa, 6.–9.3.
Kirjakekkerit saapuvat Karjalle maaliskuussa. Tapahtuma on järjestyksessään seitsemäs ja sen teemana on ”Kulttuuri – yhteinen kielemme”. Tarjolla on mm. kirjailijahaastatteluja, näyttelyitä, työpajoja, elokuvia ja runsaasti ohjelmaa lapsille ja koululaisille.

Roihuvuoren kirjamessut
Helsinki, 9.3.
Roihuvuoren kirjamessut tarjoavat lauantaina 9.3. rouheaa lähiökirjallisuutta, suomalaisia maastamuuttajakertomuksia, kääntämisen kysymyksiä sekä rokkia, räppiä ja runoutta. Paljon ohjelmaa myös lapsille ja nuorille.

Vaasa LittFest

14.–17.3., Vaasa
Kaksikielinen kirjallisuusfestivaali Vaasa LittFest järjestetään tänä vuonna jo 17. kertaa. Vuoden teema on Ääni – Rösten. Miten ja minkälaiset äänet kuuluvat pohjoismaisessa kirjallisuudessa?

Tampere kuplii
Tampere, 20.–24.3.
Tampere kuplii -festivaali on maksuton ja avoin kaikille ja kaikenikäisille. Arkipäivinä kupliminen tapahtuu ympäri Tamperetta ja viikonloppuna Tampere-talossa. Luvassa monipuolista sarjakuva-aiheista ohjelmaa.

Kirjailijayhdistysten Talvipäivät
Tampere, 22.–24.3.
Kirjailijayhdistysten Talvipäivät kokoaa jälleen yhteen kirjailijoita, kirjoittavia ihmisiä ja kirjallisuuden ystäviä ympäri Suomen. Tänä vuonna tavataan Tampereella, kolmipäiväisen tapahtuman toteuttaa Pirkkalaiskirjailijat ry. Tapahtuman kantavana teemana on kirjallisuus ja tunteet.

Vihtorin kirjamessut
Tampere, 23.3.
Suomen pienimmät kirjamessut järjestetään lauantaina 23.3. Hotelli Ilveksessä Tampereella. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

KauhuCon
Helsinki, 6.–7.4.
KauhuCon on tapahtuma kauhukulttuurista kiinnostuneille harrastajille. Tapahtuma järjestetään Helsingissä Rikhardinkadun kirjastossa, vapaa pääsy.

Finlands svenska författareförening – 100-årsjubileum
Helsinki, 11.5.
Finlands svenska författareförening juhlistaa 100-vuotista taivaltaan juhlagaalalla. Juhlapaikkana on Svenska Teatern.

KummaCon
Oulu, 11.–12.5.
Kummacon on viidettä kertaa järjestettävä kirjallisuus- ja populaarikulttuuritapahtuma. Tapahtuman ohjelmassa ovat edustettuina kirjallisuus, cosplay, länsimainen ja japanilainen sarjakuva, science fiction sekä pelit. Vuoden teema on seikkailu.

Helsinki Lit
Helsinki, 17.–18.5.
Käännöskirjallisuuten keskittyvä Helsinki Lit täyttää tänä vuonna viisi vuotta. Festivaalin järjestää Helsingin kirjallisuusfestivaali ry yhteistyössä kustantamojen ja Yle Kulttuurin kanssa.

P.S. puuttuuko oma lempitapahtumasi listalta? Vinkkaa meille: info (at) kirjailijaliitto.fi. Sivua päivitetään koko kevään ajan!