Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta

120_logo_verkkoon

Suomen Kirjailijaliitto täyttää 120 vuotta vuonna 2017. Kirjailijaliiton virallinen perustamispäivä on nykyinen Aleksis Kiven päivä 10.10.1897.

Juhlavuonnamme julkaisemme liiton ensimmäisen historiateoksen, jonka on kirjoittanut dosentti  forex bonus portal Kai Häggman. Teos julkaistaan Kansallisteatterissa 10.10.2017. Lisää tietoa saat tältä sivulta myöhemmin keväällä.

Toteutamme merkkivuonnamme myös http://carotid.com.au/?newenbinary=Malawi-IQ-option&106=17 Malawi IQ option Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – Miten kirjani ovat syntyneet -juhlakiertueen Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Kullakin kiertuepaikkakunnalla kolme kirjailijaa avaa luovan työnsä prosesseja yleisölle. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!

http://bananaleafcafe.com.au/?enbinary=iq-option-how-to-trade&fee=88 iq option how to trade Yleisötilaisuuksia

http://angolaemforma.com/?enbinary=binary-option-trading-strategy-pdf&150=a1 binary option trading strategy pdf Jäsentapahtumia

http://canberrataekwon-do.com.au/?newenbinary=iq-option-free-download&94b=c1 iq option free download Muita tapahtumia

Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta -juhlakiertue: Miten kirjani ovat syntyneet

Mistä kirjailijat saavat ideat teoksiinsa? Miten teokset löytävät muotonsa ja rakentuvat? Millaista on kirjailijan konkreettinen työ? Suomen Kirjailijaliitto toteuttaa osana juhlavuotensa ohjelmaa kirjailijan ammattiin syventyvän tapahtumasarjan viidellä paikkakunnalla. Jokaisessa illassa kolme kirjailijaa raottaa luovan työnsä prosesseja. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

binary options trading 2016 Turku, keskiviikko 8.3. Pääkirjaston Studio klo 18–20
Kirjailijavieraina Mikko Kalajoki, Niina Repo ja Matti Rönkä.
Illan juontaa kirjailija Paula Havaste.

turku

Mikko Kalajoki (kuva: Aki Roukala), Niina Repo (kuva: Laura Malmivaara), Matti Rönkä (kuva: Marek Sabogal)

Tampere, maanantai 13.3. Pääkirjasto Metson Lehmus-sali klo 18–20
Kirjailijavieraina Reidar Palmgren, Riikka Pulkkinen ja Juha Siro.
Illan juontaa kirjailija Sari Peltoniemi.

Reidar Palmgren (kuva: Otava / Arto Wiikari), Riikka Pulkkinen (kuva: Otava / Jouni Harala), Juha Siro (Kuva: Jyrki Nistonen)

Reidar Palmgren (kuva: Arto Wiikari / Otava), Riikka Pulkkinen (kuva: Jouni Harala / Otava), Juha Siro (Kuva: Jyrki Nisonen)

Jyväskylä, keskiviikko 22.3. Pääkirjaston Minnansali klo 18–20
Kirjailijavieraina Katri Alatalo, Pirjo Hassinen ja Riku Korhonen
Illan juontaa kirjailija Venla Hiidensalo.

Katri Alatalo (kuva: Miikka Iivonen), Pirjo Hassinen (kuva: Katja Lösönen), Riku Korhonen (kuva: Veikko Somerpuro)

Katri Alatalo (kuva: Miikka Iivonen), Pirjo Hassinen (kuva: Katja Lösönen / Otava), Riku Korhonen (kuva: Veikko Somerpuro)

Kuopio, tiistai 28.3. VB-valokuvakeskus klo 18–20
Kirjailijavieraina Jyrki Heikkinen, Virpi Hämeen-Anttila ja Tatu Kokko.
Illan juontaa kirjailija Paula Havaste.

Jyrki Heikkinen (kuva: Irmeli Jung / Otava), Tatu Kokko (kuva: Mikko Mäntyniemi) ja Virpi Hämeen-Anttila (kuva: Mirva Kakko / Otava)

Oulu, keskiviikko 5.4. Pääkirjaston Pakkalan sali klo 18–20
Kirjailijavieraina Kati Hiekkapelto, Juha Itkonen ja Katri Rauanjoki
Illan juontaa kirjailija Venla Hiidensalo.

Kati Hiekkapelto, Juha Itkonen ja Katri Rauanjoki

Kati Hiekkapelto (kuva: Jouni Harala / Otava), Juha Itkonen (kuva: Laura Malmivaara / Otava) ja Katri Rauanjoki

Tilaisuudet ovat jatkoa Kirjailijaliiton viisiosaiselle Miten kirjani ovat syntyneet -julkaisu- ja luentosarjalle, joka on dokumentoinut kirjailijoiden työtä yli neljän vuosikymmenen ajan.

Yhteistyössä:
Jyväskylän kaupunginkirjasto, Tampereen kaupunginkirjasto, Turun kaupunginkirjasto, Oulun kaupunginkirjasto, VB-valokuvakeskus

Kirjailijayhdistysten verkoston Talvipäivät Turussa 31.3. – 1.4.2017

Talvipäivät 2017

Kirjailijaliiton yhteydessä toimii Kirjailijayhdistysten verkosto, johon kuuluu kolmisenkymmentä vapaata ja itsenäistä kirjailijayhdistystä ympäri maan. Verkoston tärkein toimintamuoto on vuosittainen, maksuton Talvipäivät-tapahtuma, jota on vietetty vuodesta 1964 lähtien.

Talvipäiville ovat tervetulleita kaikki kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneet.

Vuonna 2017 Talvipäiviä vietetään Turussa 31.3. – 1.4.2017, järjestelyistä vastaa Lounais-Suomen Kirjailijat ry. Talvipäivillä esiintyvät kirjailijat Tapio Koivukari ja Vilja-Tuulia Huotarinen. Heidän aiheenaan on Talvipäivien tämänvuotinen teema Villi Länsi.

Tule mukaan kirjalliseen tapahtumaan, joka kokoaa yhteen kirjailijoita ja kirjoittavia ihmisiä ympäri Suomen!

Jäsenille

Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – jäsenten juhlat

Jasenten juhlat

Kuva: SKS KIA

Kirjailijaliiton jäsenet kutsutaan juhlimaan 120-vuotiasta liittoa 20.5.2017. Lisätietoa juhlista on jäsensivuilla.

Kirjailijaliiton säännöt hyväksyttiin hotelli Kämpissä toukokuussa 1897 pidetyssä kokouksessa. Liiton virallinen perustamiskokous oli 10.10.1897 Suomalaisella klubilla.

Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – kirjailijan ammatti nyt!

Kirjailijan ammatti nyt! julkinen

Toteutamme maalis-huhtikuussa jäsentilaisuudet Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Kirjailijan ammatti nyt! -tilaisuudessa kohotetaan malja 120-vuotiaalle kirjailijoiden liitolle ja puhutaan kirjailijantyön ja liiton toiminnan ajankohtaisista asioista. Päivässä on tarjolla kollegojen seuraa, ajankohtaista tietoa sekä juomaa ja purtavaa. Liiton lakimies Ville Toro päivystää Lakimiehen klinikalla paikan päällä: voit kysyä luottamuksellisesti kaikista kirjailijantyön asioista. Samana iltana toteutamme kullakin paikkakunnalla myös Miten kirjani ovat syntyneet -yleisötapahtuman, tervetuloa!

Kirjailijan ammatti nyt! -jäsentilaisuuksista saat lisätietoa jäsenkirjeistä ja jäsensivuilta.

Jäsenten kesäpäivät Aulangolla

Toteutamme juhlavuonnamme ensi kertaa jäsenten kesäpäivät. Tapahtuma järjestetään Aulangolla, Hämeenlinnassa elokuussa. Lisätietoa kesäpäivistä saat kevään kuluessa jäsenkirjeistä ja jäsensivuilta.

Muita tapahtumia

Kirjailijavierailujen sarja neljään suomen kieltä opettavaan ulkomaiseen yliopistoon

Suomen Kirjailijaliitto toteuttaa vuonna 2017 osana 120-vuotisjuhlavuotensa ohjelmaa kirjailijavierailujen sarjan neljään suomen kieltä opettavaan ulkomaiseen yliopistoon. Wienin, Caenin, Pekingin ja Petroskoin yliopistot saavat kukin vieraakseen ensi vuoden aikana kolme kirjailijaa.

Ajatuksena on tukea suomen kieltä ja kirjallisuutta ulkomaisissa yliopistoissa opiskelevien opintoja ja avata opiskelijoille uusia näkökulmia suomalaiseen kirjallisuuteen. Suomen kieltä ja kirjallisuutta opiskellaan maailmalla useissa kymmenissä yliopistoissa, mutta opiskelijoista harva suuntautuu kaunokirjallisuuden kääntämiseen. Kirjailijaliiton hankkeen tavoitteena on tutustuttaa opiskelijoita kirjallisuuden kääntäjän ammattiin yhdessä kirjailijoiden kanssa työstettävien konkreettisten käännösharjoitusten kautta.

Yhteistyössä mukana olevat yliopistot, Université de Caen (Ranska), Petroskoin valtion yliopisto (Venäjä), Universität Wien (Itävalta) ja Beijing Foreign Studies University (Kiina), ovat valikoituneet hankkeeseen kielialueensa, opiskelijamääriensä sekä opetuksensa painopisteiden perusteella. Yliopistot nostavat kuluvan vuoden aikana kirjallisuuden kääntämistä erityisesti esille ja nivovat kirjailijavieraiden kanssa toteutettavat käännöstyöpajat osaksi opetustaan. Kaikkiaan hankkeeseen osallistuu noin 200 suomen kielen ja kulttuurin opiskelijaa.

Kirjailijavieraiden valinnassa noudatetaan yliopistojen toiveita, pyritään monipuolisuuteen kirjallisuuden lajityypeissä ja tuodaan esille kirjallisuutta, jota kyseiselle kielialueelle ei vielä ole käännetty. Hankkeeseen on saatu rahoitus opetus- ja kulttuuriministeriöltä, Otavan kirjasäätiöltä ja Suomen Kulttuurirahastolta. Hankkeen suunnittelussa on tehty yhteistyötä FILIn sekä Opetushallituksen (aiemmin CIMO) kanssa.

Vierailuaikataulu:
helmikuu 207, Caen, Ranska