Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta

120_logo_verkkoon

Suomen Kirjailijaliitto täyttää 120 vuotta vuonna 2017. Kirjailijaliiton virallinen perustamispäivä on nykyinen Aleksis Kiven päivä 10.10.1897.

Juhlavuonna toteutamme muun muassa kirjailijavierailujen sarjan neljään suomen kieltä opettavaan ulkomaiseen yliopistoon sekä julkaisemme liiton ensimmäisen historiateoksen. Teoksen on kirjoittanut dosentti Kai Häggman, ja se julkaistaan 10.10.2017.

Valkeakoskella Visavuoren museossa on esillä Sanasta kuvaan -kirjailijamuotokuvien näyttely 12.5.-10.9.2017. Näyttelyssä on mukana teoksia myös Kirjailijaliiton omista kokoelmista, ja se on osa juhlavuotemme ohjelmaa.

Menneitä tapahtumia:

Kivelle perustettu – Suomen Kirjailijaliitto 1897-2017

kivelle_perustettu_pieni

Suomen Kirjailijaliiton 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi liitosta ilmestyy historiateos. Dosentti Kai Häggmanin kirjoittama Kivelle perustettu – Suomen Kirjailijaliitto 1897–2017 (Otava) julkaistaan Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä 10.10.2017. Teoksessa seurataan kirjailijoiden arkea, ongelmia ja onnenhetkiä vuosikymmenestä toiseen. Pitkäjänteisellä työllä on parannettu ammattikirjailijoiden asemaa, mutta liitto on aina ollut myös kulttuurikeskustelujen ja ideologisten kamppailujen ytimessä. Teos tarjoaa uusia näkymiä suomalaiseen kulttuurihistoriaan.

Kirjailijavierailujen sarja viiteen suomen kieltä opettavaan ulkomaiseen yliopistoon

Suomen Kirjailijaliitto toteuttaa vuonna 2017 osana 120-vuotisjuhlavuotensa ohjelmaa kirjailijavierailujen sarjan viiteen suomen kieltä opettavaan ulkomaiseen yliopistoon. Wienin, Caenin, Pekingin, Petroskoin ja Tukholman yliopistot saavat kukin vieraakseen kolme kirjailijaa.

Ajatuksena on tukea suomen kieltä ja kirjallisuutta ulkomaisissa yliopistoissa opiskelevien opintoja ja avata opiskelijoille uusia näkökulmia suomalaiseen kirjallisuuteen. Suomen kieltä ja kirjallisuutta opiskellaan maailmalla useissa kymmenissä yliopistoissa, mutta opiskelijoista harva suuntautuu kaunokirjallisuuden kääntämiseen. Kirjailijaliiton hankkeen tavoitteena on tutustuttaa opiskelijoita kirjallisuuden kääntäjän ammattiin yhdessä kirjailijoiden kanssa työstettävien konkreettisten käännösharjoitusten kautta.

Yhteistyössä mukana olevat yliopistot, Université de Caen (Ranska), Petroskoin valtion yliopisto (Venäjä), Universität Wien (Itävalta), Beijing Foreign Studies University (Kiina) ja Stockholms universitet (Ruotsi) ovat valikoituneet hankkeeseen kielialueensa, opiskelijamääriensä sekä opetuksensa painopisteiden perusteella. Yliopistot nostavat kuluvan vuoden aikana kirjallisuuden kääntämistä erityisesti esille ja nivovat kirjailijavieraiden kanssa toteutettavat käännöstyöpajat osaksi opetustaan. Kaikkiaan hankkeeseen osallistuu noin 200 suomen kielen ja kulttuurin opiskelijaa.

Kirjailijavieraiden valinnassa noudatetaan yliopistojen toiveita, pyritään monipuolisuuteen kirjallisuuden lajityypeissä ja tuodaan esille kirjallisuutta, jota kyseiselle kielialueelle ei vielä ole käännetty. Hankkeeseen on saatu rahoitus opetus- ja kulttuuriministeriöltä, Otavan kirjasäätiöltä ja Suomen Kulttuurirahastolta. Hankkeen suunnittelussa on tehty yhteistyötä FILIn sekä Opetushallituksen (aiemmin CIMO) kanssa.

Vierailuaikataulu:
helmikuu 2017, Caen, Ranska
kirjailijavieraat Pauliina Haasjoki, Marisha Rasi-Koskinen ja Petri Tamminen

maaliskuu 2017, Petroskoi, Venäjä
kirjailijavieraat Olli Jalonen, JS Meresmaa ja Helena Sinervo

toukokuu 2017, Wien, Itävalta
kirjailijavieraat Olli Heikkonen, Helmi Kekkonen ja Joni Pyysalo

syyskuu 2017, Peking, Kiina
kirjailijavieraat Emmi Itäranta, Anneli Kanto ja Roope Lipasti

marraskuu 2017, Tukholma, Ruotsi
kirjailijavieraat Markku Karpio, Sanna Karlström ja Christian Rönnbacka

Sanasta kuvaan -kirjailijamuotokuvien näyttely Visavuoren museossa

Eva Cederström: Sirkka Seljan muotokuva, 1957

Valkeakoskella sijaitsevan Visavuoren museon kesänäyttely Sanasta kuvaan tuo esille harvoin nähtyjä kirjailijamuotokuvia, mukana on teoksia myös Suomen Kirjailijaliiton omista kokoelmista. Sanasta kuvaan avautuu 12.5.2017, näyttely on avoinna 10.9.2017 asti. Näyttelyn taustalla on monisäikeinen verkosto, joka kutoo yhteen Sääksmäen kirjallisen perinnön ja Visavuoren taiteilijapersoonat ystävineen.

Sanasta kuvaan -näyttely kumartaa ennen kaikkea Sääksmäen ja Visavuoren kirjalliselle historialle. Sääksmäellä ovat Joel Lehtosen Lintukoto, Aaro Hellaakoski vietti siellä ”kesien kesän” ja Eino Leino runoili Rapolanharjulla Dityrambi-runoelmansa. Visavuoreen näyttely ankkuroituu Emil Wikströmin aikalaisten, ystävien ja sukulaisten töillä, sekä Kari Suomalaisen Ateneumin aikaisten opiskelijaystävien teoksilla.

Näyttelyssä on esillä maalauksia ja veistoksia yli sadan vuoden ajalta. Vaikka esille nostetaan kirjailijoita ja kirjallista perintöä, on näyttelyn perustana ollut valita nimenomaan taiteellisesti korkeatasoisia teoksia. Muotokuvien saralla taiteilijoiden toisista taiteilijoista tekemät teokset ovat kaikkein arvostetuimpia. Taiteilijamuotokuvissa katsotaan yhdistyvän sekä tekijän että kuvattavan taiteellinen vapaus, joten ne ovat luonteeltaan hyvin erilaisia kuin muotokuvat valtiomiehistä tai yritysjohtajista. Taiteilijamuotokuvat lukeutuvat usein kuvataiteilijoiden arvostetuimpiin teoksiin.

Sanasta kuvaan -näyttelyn taiteilijakaarti on nimekäs. Vanhempia mestareita edustavat esimerkiksi Venny Soldan-Brofeldt, Wäinö Aaltonen, Essi Renvall ja Väinö Kunnas. Uudempia taitureita taas Jani Leinonen, Marjatta Tapiola ja Ulla Rantanen. Yhteensä teoksia on esillä 35. Teokset esittävät noin 30 eri kirjailijaa noin 30 eri taiteilijan kuvaamana.

Sanasta kuvaan -näyttelyn sisarnäyttely on samaan aikaan esillä Visavuoren lähellä, Voipaalan taidekeskuksessa. Voipaalassa on esillä Taiteen lukusali, jossa esitellään moninaisia, kuvataiteellisesti korkealentoisia taiteilijakirjoja, ja Voipaalassa on myös kiellettyjen kirjojen lukunurkkaus.

Näyttely on toteutettu yhteistyössä Voipaalan taidekeskuksen ja Suomen Kirjailijaliiton kanssa. Näyttely on osa Suomen Kirjailijaliiton 120-vuotisjuhlavuotta.

Sanasta kuvaan – Kirjailijamuotokuvia
Visavuoren museossa 12.5.–10.9.2017.
Visavuori, Visavuorentie 80, Tarttila/Valkeakoski
www.visavuori.com

Sanasta kuvaan – Taiteen lukusali
Voipaalan taidekeskuksessa 10.6.–10.9.2017
Voipaalan taidekeskus, Sääksmäentie 772, Sääksmäki/Valkeakoski
www.valkeakoski.fi/voipaala

Menneitä tapahtumia:

Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta -juhlakiertue: Miten kirjani ovat syntyneet

Mistä kirjailijat saavat ideat teoksiinsa? Miten teokset löytävät muotonsa ja rakentuvat? Millaista on kirjailijan konkreettinen työ? Suomen Kirjailijaliitto toteuttaa osana juhlavuotensa ohjelmaa kirjailijan ammattiin syventyvän tapahtumasarjan viidellä paikkakunnalla. Jokaisessa illassa kolme kirjailijaa raottaa luovan työnsä prosesseja. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Turku, keskiviikko 8.3. Pääkirjaston Studio klo 18–20
Kirjailijavieraina Mikko Kalajoki, Niina Repo ja Matti Rönkä.
Illan juontaa kirjailija Paula Havaste.

turku

Mikko Kalajoki (kuva: Aki Roukala), Niina Repo (kuva: Laura Malmivaara), Matti Rönkä (kuva: Marek Sabogal)

Tampere, maanantai 13.3. Pääkirjasto Metson Lehmus-sali klo 18–20
Kirjailijavieraina Reidar Palmgren, Riikka Pulkkinen ja Juha Siro.
Illan juontaa kirjailija Sari Peltoniemi.

Reidar Palmgren (kuva: Otava / Arto Wiikari), Riikka Pulkkinen (kuva: Otava / Jouni Harala), Juha Siro (Kuva: Jyrki Nistonen)

Reidar Palmgren (kuva: Arto Wiikari / Otava), Riikka Pulkkinen (kuva: Jouni Harala / Otava), Juha Siro (Kuva: Jyrki Nisonen)

Jyväskylä, keskiviikko 22.3. Pääkirjaston Minnansali klo 18–20
Kirjailijavieraina Katri Alatalo, Pirjo Hassinen ja Riku Korhonen
Illan juontaa kirjailija Venla Hiidensalo.

Katri Alatalo (kuva: Miikka Iivonen), Pirjo Hassinen (kuva: Katja Lösönen), Riku Korhonen (kuva: Veikko Somerpuro)

Katri Alatalo (kuva: Miikka Iivonen), Pirjo Hassinen (kuva: Katja Lösönen / Otava), Riku Korhonen (kuva: Veikko Somerpuro)

Kuopio, tiistai 28.3. VB-valokuvakeskus klo 18–20
Kirjailijavieraina Jyrki Heikkinen, Virpi Hämeen-Anttila ja Tatu Kokko.
Illan juontaa kirjailija Paula Havaste.

Jyrki Heikkinen (kuva: Irmeli Jung / Otava), Tatu Kokko (kuva: Mikko Mäntyniemi) ja Virpi Hämeen-Anttila (kuva: Mirva Kakko / Otava)

Oulu, keskiviikko 5.4. Pääkirjaston Pakkalan sali klo 18–20
Kirjailijavieraina Juha Itkonen, Katri Rauanjoki ja Pauliina Vanhatalo
Illan juontaa kirjailija Venla Hiidensalo.

Juha Itkonen (kuva: Laura Malmivaara / Otava), Katri Rauanjoki ja Pauliina Vanhatalo (kuva: Sara Ahde)

Tilaisuudet ovat jatkoa Kirjailijaliiton viisiosaiselle Miten kirjani ovat syntyneet -julkaisu- ja luentosarjalle, joka on dokumentoinut kirjailijoiden työtä yli neljän vuosikymmenen ajan.

Yhteistyössä:
Jyväskylän kaupunginkirjasto, Tampereen kaupunginkirjasto, Turun kaupunginkirjasto, Oulun kaupunginkirjasto, VB-valokuvakeskus

Kirjailijayhdistysten verkoston Talvipäivät Turussa 31.3. – 1.4.2017

Talvipäivät 2017

Kirjailijaliiton yhteydessä toimii Kirjailijayhdistysten verkosto, johon kuuluu kolmisenkymmentä vapaata ja itsenäistä kirjailijayhdistystä ympäri maan. Verkoston tärkein toimintamuoto on vuosittainen, maksuton Talvipäivät-tapahtuma, jota on vietetty vuodesta 1964 lähtien.

Talvipäiville ovat tervetulleita kaikki kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneet.

Vuonna 2017 Talvipäiviä vietetään Turussa 31.3. – 1.4.2017, järjestelyistä vastaa Lounais-Suomen Kirjailijat ry. Talvipäivillä esiintyvät kirjailijat Tapio Koivukari ja Vilja-Tuulia Huotarinen. Heidän aiheenaan on Talvipäivien tämänvuotinen teema Villi Länsi.

Tule mukaan kirjalliseen tapahtumaan, joka kokoaa yhteen kirjailijoita ja kirjoittavia ihmisiä ympäri Suomen!

Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – jäsenten juhlat

Jasenten juhlat

Kuva: SKS KIA

Kirjailijaliiton jäsenet kutsutaan juhlimaan 120-vuotiasta liittoa 20.5.2017. Lisätietoa juhlista on jäsensivuilla.

Kirjailijaliiton säännöt hyväksyttiin hotelli Kämpissä toukokuussa 1897 pidetyssä kokouksessa. Liiton virallinen perustamiskokous oli 10.10.1897 Suomalaisella klubilla.

Suomen Kirjailijaliitto 120 vuotta – kirjailijan ammatti nyt!

Toteutamme maalis-huhtikuussa jäsentilaisuudet Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Kirjailijan ammatti nyt! -tilaisuudessa kohotetaan malja 120-vuotiaalle kirjailijoiden liitolle ja puhutaan kirjailijantyön ja liiton toiminnan ajankohtaisista asioista. Päivässä on tarjolla kollegojen seuraa, ajankohtaista tietoa sekä juomaa ja purtavaa. Liiton lakimies Ville Toro päivystää Lakimiehen klinikalla paikan päällä: voit kysyä luottamuksellisesti kaikista kirjailijantyön asioista. Samana iltana toteutamme kullakin paikkakunnalla myös Miten kirjani ovat syntyneet -yleisötapahtuman, tervetuloa!

Kirjailijan ammatti nyt! -jäsentilaisuuksista saat lisätietoa jäsenkirjeistä ja jäsensivuilta.