Puheenjohtaja, johtokunta ja toimielimet

Kirjailijaliiton johtokuntaan kuuluu puheenjohtaja, 8 jäsentä ja 4 varajäsentä. Lisäksi liitossa toimii johtokunnan apuna sääntömääräinen kirjallinen lautakunta. Johtokunnan ja kirjallisen lautakunnan sihteerinä toimii liiton toiminnanjohtaja.

Kuva: Marjaana Malkamäki

Jyrki Vainonen, puheenjohtaja

Jyrki Vainonen on liiton puheenjohtaja 2015–2017. Johtokunnan jäsen hän on ollut vuodesta 2009 lähtien. Vainonen on myös liiton yhteydessä toimivien Kirjallisuuden edistämiskeskuksen ja Kirjailijayhdistysten verkoston puheenjohtaja, Kirjailija-lehden vastaava päätoimittaja, kirjallisen lautakunnan ja liiton 120. juhlavuotta valmistelleen toimikunnan puheenjohtaja sekä kansainvälisen toimikunnan, taloustoimikunnan ja johtokunnan työjaoston jäsen. Puheenjohtaja edustaa liittoa myös muun muassa tekijänoikeusjärjestö Kopioston hallituksessa.

Sähköpostiosoite: puheenjohtaja (at) kirjailijaliitto.fi

Kuva: Marek Sabogal

Paula Havaste, jäsen

Paula Havaste on liiton johtokunnan jäsen 2015–2017. Hän kuuluu liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Tomi Kontio

Marjo Heiskanen, jäsen

Marjo Heiskanen aloitti työnsä Kirjailijaliiton johtokunnassa vuoden 2016 alusta. Hän on liiton kansainvälisen toimikunnan jäsen.

Kuva: Otava/Jouni Harala

Venla Hiidensalo, varapuheenjohtaja

Venla Hiidensalo aloitti työnsä Kirjailijaliiton johtokunnassa vuoden 2016 alusta. Hän on liiton toinen varapuheenjohtaja. Hiidensalo toimii liiton kansainvälisen toimikunnan, Kirjailija-lehden toimituskunnan ja kirjallisuustapahtumatyöryhmän jäsenenä.

Kuva: Katja Lösönen/Otava

Virpi Hämeen-Anttila, jäsen

Virpi Hämeen-Anttila valittiin Kirjailijaliiton johtokuntaan vuoden 2017 alusta. Hän toimii liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmässä.

Kuva: WSOY/Pertti Nisonen

Juha-Pekka Koskinen, jäsen

J-P Koskinen aloitti työnsä Kirjailijaliiton johtokunnassa vuoden 2016 alusta. Hän kuuluu liiton kirjalliseen lautakuntaan, taloustoimikuntaan sekä kirjallisuustapahtumatyöryhmään.

Kuva: Tomi Kontio

Hannu Niklander, varapuheenjohtaja

Hannu Niklander on toiminut liiton johtokunnassa vuodesta 2001. Hän on liiton kansainvälisen toimikunnan jäsen. Hannu Niklander edustaa liittoa Forum Artis ry:n hallituksessa.

Kuva: Tammi

Sari Peltoniemi, jäsen

Sari Peltoniemi aloitti työnsä Kirjailijaliiton johtokunnassa vuoden 2012 alusta ja on nyt toista kauttaan liiton johtokunnan jäsenenä, kausi kestää vuoden 2017 loppuun saakka. Sari on Kirjailijaliiton kirjallisen lautakunnan sekä Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskunnan jäsen.

Kuva: Qumma Art

Heli Slunga, jäsen

Heli Slunga valittiin Kirjailijaliiton johtokuntaan vuoden 2017 alusta. Slunga toimii liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmässä.

Liiton johtokunnan varajäsenet 2016 2018

Kuva: Laura Malmivaara

Antti Leikas, varajäsen

Antti Leikas on liiton johtokunnan varajäsen 2016–2018. Hän toimii liiton kansainvälisessä toimikunnassa sekä Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDEn valtuuskunnassa.

Kuva: Ville Rauvola

Laura Lähteenmäki, varajäsen

Laura Lähteenmäki on liiton johtokunnan varajäsen 2016–2018. Hän toimii liiton kirjallisuustapahtumatyöryhmässä.

Tommi_Parkko

Tommi Parkko, varajäsen

Tommi Parkko on liiton johtokunnan varajäsen 2016–2018.

marja-leena-tiainen

Marja-Leena Tiainen, varajäsen

Marja-Leena Tiainen on liiton johtokunnan varajäsen 2016–2018.

Kirjailijaliiton kirjallinen lautakunta 2017

Lautakunta päättää Kirjailijaliiton jakamista apurahoista ja palkinnoista. Kirjalliseen lautakuntaan kuuluu kolme vuosikokouksen valitsemaa jäsentä, liiton puheenjohtaja ja kaksi johtokunnan keskuudestaan valitsemaa jäsentä. Lautakunnan puheenjohtajana toimii liiton puheenjohtaja.

Johanna Hulkko 2017
Juha-Pekka Koskinen
Sirpa Kähkönen
2015–2017
Kari Levola
2013–2017
Sari Peltoniemi 2017
Jyrki Vainonen (pj) 2017

Taloustoimikunta

Liiton talouteen ja sijoituksiin liittyviä asioita valmistelee taloustoimikunta. Johtokunta nimittää taloustoimikunnan vuosittain. Taloustoimikunnan sihteerinä toimii liiton toiminnanjohtaja.

Juha-Pekka Koskinen, jäsen
Tommi Melender