Kirjailijaliiton toiminta

Vahvistamme kirjailijoiden ammatillista asemaa ja edistämme suomalaista kirjallisuutta

Kirjailijaliiton toiminnan osa-alueita

Toimintakaavio

Katsaus Kirjailijaliiton vuoden 2015 toimintaan:

Edistämme kirjailijan ammatillista asemaa

Kirjailijaliitto toimii kirjailijan työn edellytysten parantamiseksi. Toimimme kirjailijoiden apurahoituksen tason ja määrän nostamiseksi, sosiaaliturvan parantamiseksi, kotimaisten kirjamarkkinoiden tukemiseksi ja suomalaisten lukutaidon ja sivistyksen varmistamiseksi. Vaikutamme kirjailijoiden asemaa koskevaan lainsäädäntöön muun muassa antamalla lausuntoja.  Teemme tutkimuksia kirjailijoiden ansiotason kehityksestä ja muista kirjailijan ammatin harjoittamisen edellytyksistä. Tuemme kirjailijan terveyttä järjestämällä jäsenillemme työhyvinvointia ylläpitävää toimintaa.

Lue lisää Kirjailijaliiton tavoitteesta vuosien 2015-2019 tavoiteohjelmasta

Toimimme tekijänoikeuspolitiikan kehittämiseksi

Kirjailijaliitto valvoo kirjailijoiden tekijänoikeuksia ja toimii alan lainsäädännön kehittämiseksi. Meillä on edustus muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriön tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnassa sekä tekijänoikeusjärjestö Kopiostossa ja Sanastossa. Lisäksi olemme jäsen kansainvälisissä tekijänoikeusjärjestöissä CISACssa ja IFRROssa ja teemme yhteistyötä kotimaisten kirjailija- ja tekijänoikeusjärjestöjen kanssa. Kirjailijaliitto toimii myös esittäviä taiteilijoita edustavassa Tekijäfoorumissa, jossa työskentelemme tekijänoikeuspolitiikan kehittämiseksi yhdessä muiden taiteenalojen kanssa. Olemme lukemista edistävän Lukukeskuksen perustajajäseniä.

Lue lisää Kirjailijaliiton tavoitteesta vuosien 2015-2019 tavoiteohjelmasta

Neuvomme kirjailijoita

Kirjailijaliiton lakimies neuvoo kirjailijoita kaikissa kirjailijan työhön liittyvissä sopimusasioissa, tekijänoikeudellisissa kysymyksissä sekä sosiaaliturva- ja verotusasioissa. Neuvottelemme ja teemme yhteistyötä kustantajien ja heidän järjestöjensä kanssa. Kaikissa kirjailijantyöhön liittyvissä asioissa neuvomme paitsi jäseniämme, myös liittoon kuulumattomia kirjailijoita kuten esikoiskirjailijoita. Annamme neuvoja myös kirjailijoiden perikunnille.

Ylläpidämme kirjailijakoteja ja virkistyskohteita ja tarjoamme työhuoneita

Kirjailijaliitto ylläpitää viittä kirjailijakotia jäsentensä taiteellisen työn tukemiseksi. Lisäksi tarjoamme jäsentemme käyttöön yhtä työhuonetta Helsingissä ja yhtä Turussa. Tuemme myös jäsentemme lomailua ja virkistymistä ylläpitämällä kolmea virkistyskohdetta ja vuokraamalla niitä jäsenillemme edulliseen hintaan.

Tarjoamme residenssejä

Kirjailijaliiton yhteydessä toimiva Kirjallisuuden edistämiskeskus KIDE vuokraa residenssiasuntoja Suomen Pietarin instituutin ja Ateenan instituutin yhteydestä sekä Tokiosta Youkobo-taiteilijaresidenssistä ja tarjoaa niitä edullisesti tai maksutta (Tokio) kirjailijoiden käyttöön. Kirjailijaliiton solmimien sopimusten turvin jäsenemme voivat hakea myös maksutta käyttöönsä residenssihuoneistoja Ruotsin Visbyn ja Kreikan Rhodoksen kirjailijakeskuksissa.

Jaamme apurahoja ja palkintoja

Kirjailijaliitto jakaa vuosittain apurahoja kirjalliseen työskentelyyn. Apurahat jaetaan liiton rahastojen tuotoista. Lisäksi apurahoihin käytetään liitolle tilitettyjä valokopiointikorvauksia, näiltä osin apurahat ovat myös ulkopuolisten haettavissa.

Liiton palkintoja ovat vuosittain jaettavat http://guildforprofessionalpharmacists.com/?enbinary=online-trading-iq-option&8e6=26 online trading iq option Kirjailijaliiton tunnustuspalkinto ja http://crps.org.rs/?enbinary=binary-option-watchdog&c7f=9d binary option watchdog Tirlittan-palkinto, Kirjailija kiittää -palkinto, Suunta-palkinto sekä harvemmin jaettavat http://felag.is/?newenbinary=Latvia-IQ-option&c68=55 Latvia IQ option Eeva-Liisa Manner -palkinto sekä http://crps.org.rs/?enbinary=binary-options-bonus-types&3d5=31 binary options bonus types Waltari-palkinto. Myös palkinnot rahoitetaan liiton rahastoista.

Tuotamme lavaohjelmaa kirjamessuille

Kirjailijaliitto tuottaa lavaohjelmaa Turun ja Helsingin Kirjamessuille. Kirjailijaliiton messuohjelmat nostavat esiin kotimaista kirjallisuutta ajattomasti, monipuolisesti ja moniäänisesti ja tuovat ajankohtaisia näkökulmia myös kirjailijan ammatilliseen työhön. Ohjelmissamme esiintyy vuosittain noin 100 Kirjailijaliiton jäsentä.

Kirjailijaliitto tuottaa myös vuosittain kaksipäiväisen Talvipäivät-kirjallisuustapahtuman yhteistyössä alueellisten kirjailijayhdistysten kanssa.

messut12 messuosasto2015

Harjoitamme julkaisutoimintaa

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kirjailija-lehti kertoo ainutlaatuisesti kirjailijan ammatista ja heijastaa suomenkielisen kirjallisuuden nykytilaa. Liiton julkaisuja ovat myös Miten kirjani ovat syntyneet -kirjasarja sekä kotimaista kirjailijantyötä esittelevä Kirjailijakuvia-dokumenttisarja. Kirjailijaliitto puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta sekä muita kirjailijantyön perustana olevia oikeuksia.

Pidämme yhteyttä alueellisiin kirjailijayhdistyksiin

Kirjailijaliitto perusti kirjailijayhdistysten neuvottelukunnan vuonna 1963 yhteistyöelimeksi alueellisten kirjailijayhdistysten ja liiton välillä. Nykyisellään neuvottelukuntaan kuuluu 31 yhdistystä, joiden jäsenet kirjoittavat kaunokirjallisia teoksia tai tietokirjallisuutta, työskentelevät esimerkiksi toimittajina, kriitikoina, kirjoittajakouluttajina tai ovat muutoin kirjallisuudesta kiinnostuneita. Yhdistykset järjestävät kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen liittyviä tapahtumia ja toimintaa: ne tarjoavat esimerkiksi kirjoittajakursseja, arvostelupalvelua, seminaareja, matkoja, toimittavat antologioita ja lehtiä ja järjestävät kirjoituskilpailuja. Kirjoittajayhdistyksessä yksinäinen pöytälaatikkokirjailija voi löytää yhteyden muihin kirjoittaviin ihmisiin, saada palautetta tekstistään ja löytää väylän tekstiensä julkaisemiselle.

Ylläpidämme kirjailijoiden hautoja

Kirjailijaliitto ylläpitää http://weselny-duet.pl/?forex=forex-us-market&7e5=0d forex us market Eino Leinon, Aarni Koudan ja open iq option Eero Alpin hautoja Helsingin Hietaniemen hautausmaalla sekä Eeva-Liisa Mannerin hautaa Kalevankankaalla Tampereella.

Eino Leinon hauta

Eero Alpin hauta