Arvot ja visio

Kirjailijaliiton tehtävänä on valvoa ja kehittää kirjailijoiden taiteellisia, ammatillisia ja taloudellisia etuja ja edistää suomalaista kirjallisuutta. Suomen Kirjailijaliitto on vuonna 1897 perustettu suomenkielisten kaunokirjailijoiden ammatillinen ja aatteellinen järjestö.

Kirjailijaliitto on kirjailijoiden oma kollegiaalinen yhteisö. Liittoa voi lähestyä kaikissa kirjailijan ammatillisissa asioissa. Neuvomme myös kirjailijoita, jotka eivät ole Kirjailijaliiton jäseniä. Palvelemme jäseniämme tasapuolisesti. Olemme kirjailijan ammatin ja kirjallisuuden yhteiskunnallisen aseman erityisasiantuntija. Keräämme ja analysoimme ammattia ja kirjallisuuden yhteiskunnallista asemaa koskevaa tietoa ja tunnemme kirjailijan ammatilliset asiat parhaiten. Toimimme valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Suomen Kirjailijaliitolla on noin 740 jäsentä.

Kirjailijaliiton toiminta-ajatuksena on vahvistaa kirjailijoiden ammatillista asemaa ja edistää suomalaista kirjallisuutta.

Edistämme kirjailijan asemaa ja työskentelemme sen puolesta, että kirjailijalla on mahdollisuus keskittyä kirjailijan työhön. Toimimme sosiaaliturvan ja apurahoituksen tason parantamiseksi, teetämme itse tulotutkimuksia kirjailijoiden toimeentulosta sekä vaikutamme kirjailijoiden asemaa koskevaan lainsäädäntöön muun muassa antamalla lausuntoja.

Neuvomme monipuolisesti kirjailijan työhön liittyvissä sopimus- ja palkkioasioissa jäsenyydestä riippumatta.

Kirjailijaliiton arvot

• Yhteisöllisyys
    Tarkoittaa huolenpitoa ja helppoa lähestyttävyyttä. Liitto on kirjailijoiden oma, kollegiaalinen yhteisö.
  • Tasavertaisuus
    Liiton jäseniä kohdellaan tasapuolisesti ja liitto toimii valtakunnallisesti.
  • Asiantuntijuus
    Kirjailijaliitto on kirjailijan ammatin ja kirjallisuuden yhteiskunnallisen aseman erityisasiantuntija. Keräämme ja analysoimme ammattia ja kirjallisuuden yhteiskunnallista asemaa koskevaa tietoa ja tunnemme parhaiten kirjailijoiden ammattiin liittyvät asiat. Toimimme kansainvälisesti.

Kirjailijaliiton visio

• Monimuotoinen kirjallisuus elää ja voi hyvin Suomessa.
  • Kirjailijan ammatilla on tasavertainen asema muiden ammattien joukossa ja kirjailijat voivat keskittyä kirjailijan työhön.
  • Liitto on haluttava ammattikirjailijoiden joukossa ja yhteistyökumppanina sekä ammattitaitoinen ja arvovaltainen taho, jota halutaan kuulla kirjailijoiden asioista.

visiokuva2