Sosiaaliturva

http://loomband.co.za/?enforex=forex-trading-clock forex trading clock

http://netsoftware83.it/?itbinary=Le-opzioni-binarie-piattaforma-di-trading&9b7=42 Le opzioni binarie piattaforma di trading

Sairauspäiväraha, vanhempainraha ja työttömyysturva

http://batoan.com/?enbinary=united-binary-options&b04=2c united binary options

trade online iq option

http://altatensione.eu/?newitbinary=broker-opzione-di-trading-binario broker opzione di trading binario

Kirjailijan eläkkeet

Yrittäjäeläkevakuutus

Kirjailijan täytyy ottaa lakisääteinen yrittäjäeläkevakuutus, mikäli hänen arvioitu työtulonsa on vähintään 7557,18 euroa vuodessa (2016). Kirjailija määrittelee itse työtulonsa, joka on vakuutuksen perusta. Siihen hän voi laskea tekijänpalkkiot, tekijänoikeuskorvaukset ja muut kirjailijan työstä saadut palkkiot. Eläkemaksu on noin 23 % työtulosta ja se on verovähennyskelpoinen. Lisätietoja saa Kirjailijaliiton lakimieheltä ja eläkevakuutusyhtiöistä:

Varma
Ilmarinen
Veritas
Etera

Apurahan saajan MYEL-eläke

Maatalousyrittäjien eläkelaitoksesta otettava MYEL-vakuutus kerryttää kirjailijan eläkettä apurahatyöskentelyn aikana. Vakuutus on otettava, jos kirjailija on saanut apurahan vähintään neljän kuukauden taiteelliseen työskentelyyn Suomessa, ja apurahan määrä on vähintään 1259,53 euroa (2016). Vakuutusmaksu on noin 12 – 23 % apurahan määrästä ja se on verotuksessa vähennyskelpoinen. Lisätietoja apurahan saajan eläkkeestä saa Kirjailijaliiton lakimeheltä ja Maatalousyrittäjien eläkelaitoksesta Melasta.

Valtion ylimääräinen taiteilijaeläke

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää 60 vuotta täyttäneelle kirjailijalle valtion ylimääräisen taiteilijaeläkkeen tunnustukseksi ansiokkaasta toiminnasta luovana taiteilijana. Eläke on harkinnanvarainen: siihen ei ole subjektiivista oikeutta eikä sitä ansaita. Taiteilijaeläkkeeseen liittyy harkinnanvarainen perhe-eläke. Eläkkeitä myönnetään koko taiteen kentälle vuosittain noin 50 kappaletta. Eläke on veronalaista tuloa ja se voidaan myöntää täytenä eläkkeenä tai osaeläkkeenä. Vuonna 2015 täysi eläke on 1 328,69 euroa ja osaeläke siitä puolet. Eläkettä myönnettäessä otetaan huomioon hakijan varallisuusasema sekä hänen toimeentulomahdollisuutensa. Lisätietoja hakemisesta saa Taiteen edistämiskeskuksesta.

Valtion viisivuotiseen taiteilija-apurahaan liittyvä eläke

Vuosina 1995–2009 myönnettyihin valtion 5-vuotisiin apurahoihin liittyy oikeus eläkkeeseen. Eläkettä haetaan Kevasta. Niihin 5-vuotisiin apurahoihin, jotka on myönnetty ennen vuotta 1995, ei liity tätä Valtion eläkelain mukaista eläkettä.

Takuueläke

Kela maksaa takuueläkettä niille, joiden eläketulot ovat alle 766,85 (v. 2016) euroa kuukaudessa. Kyseessä on vähimmäisturva sellaiselle henkilölle, jolla ei ole muuta eläketurvaa.