Edesmenneen kirjailijan omaisille

Tekijänoikeudet periytyvät kuten muukin omaisuus. Oikeuksien periytymiseen sovelletaan avio-oikeutta, perintöä ja testamenttia koskevia säännöksiä. Tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta.

rb binary option

forex borsa demo

Tekijänoikeudet perukirjassa

http://galerie-jeanfournier.com/?newenbinary=Lithuania-IQ-option&b06=bf Lithuania IQ option

binary options trading softwares

Käytännön neuvoja perikunnille

forex 0 01 lot nedir

Jos perillisiä on vain yksi, täytyy hänen verotuksessa eritellä tekijänoikeuden perusteella saatu pääomatulo omaksi tulolähteekseen. Myös perilliselle tai testamentin saajalle tekijänoikeustulo on pääomatuloa.

Kirjailijan omaisten eläketurva

Kirjailijan omaiset voivat olla oikeutettuja perhe-eläkkeeseen. Valtion ylimääräiseen taiteilija-eläkkeeseen liittyy harkinnanvarainen perhe-eläke, jota haetaan vapaamuotoisesti opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Ministeriölle lähetettävän vapaamuotoisen hakemuksen lisäksi täytetään Kelan perhe-eläkehakemus ETK/Kela 7004) ja se lähetetään Kelaan. Mikäli kirjailijalla oli eläessään yrittäjäeläkevakuutus, kannattaa selvittää eläkevakuutusyhtiöstä, maksetaanko sen perusteella perhe-eläkettä. Lisätietoja voi kysyä Kirjailijaliiton lakimieheltä.

Tekijän kuolemasta ilmoitus Kirjailijaliitolle ja tekijänoikeusjärjestöille

Tekijänoikeusjärjestöt, Kopiosto, Sanasto ja Teosto maksavat kollektiivikorvauksia myös perikunnille. Niille täytyy ilmoittaa tekijän kuolemasta. Tilityksiä varten niille toimitetaan ote perukirjasta ja tarvittavat valtakirjat. Tarkempia ohjeita löytyy järjestöjen kotisivuilta. Kirjailijaliitto maksaa edesmenneen jäsenensä omaisille sääntömääräisen hautausavustuksen.

Perikunnan kannattaa liittyä Sanastoon

Kun perukirjoitus on tehty ja perunkirja käytettävissä, perikunnan kannattaa liittyä Sanastoon. Sanasto maksaa lainauskorvausta edesmenneen kirjailijan teosten lainaamisesta yleisistä kirjastoista ja näkövammaisten kirjasto Celiasta, tilittää radiopalkkioita ym. Jäsenyys on ilmaista.

Kirjailijantyöhön liittyvät materiaalit talteen

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkisto kerää ja tallentaa kirjailijoiden jälkeenjääneitä papereita. Arkistot, muistiinpanot, kirjeet, alkuperäiskäsikirjoitukset, valokuvat ja muut kirjailijan työhön liittyvät materiaalit säilyvät turvallisesti arkistossa ja palvelevat tutkimusta. Halutessaan omaiset voivat liittää arkistojen käyttöön ehtoja.

Työhuone on pala kulttuurihistoriaa

Kirjailijan työhuone on ainutlaatuinen pala kulttuurihistoriaa. Se kannattaa valokuvata, ja jos mahdollista, luetteloida huoneen esineet ja kirjat. Työhuoneita ja niiden esineistöä voidaan tallentaa museoihin. Oikeudenomistajat voivat tiedustella kotikunnan, maakuntamuseon tai muun museon kiinnostusta kirjailijan työhuoneen tallentamista kohtaan. Museot voivat myös tehdä työhuoneista kotisivuilleen “virtuaalihuoneita”, joissa voi vierailla verkossa.