Aiotko kirjailijaksi?

Kirjailijaksi tullaan hyvin erilaisia polkuja, eikä varsinaista auktorisoitua kirjailijakoulutusta ole olemassa.

Haluatko lukea, mitä kirjailijat kertovat omasta tiestään kirjailijaksi? Tai saada vinkkejä kirjoittamiseen? Voit tutustua seuraaviin teoksiin:

Andersson, ClaesLuova mieli: kirjoittamisen vimma ja vastus. Kirjapaja, 2002.
Arvas, Paula ja Luukkanen, Kirsi (toim.): Miten rikoskirjani ovat syntyneet.Crime Time, 2012.
Ekholm, LasseJutun juuri: kirjoittajan opas. Tammi, 2004.
Heikkilä-Halttunen, Päivi (toim.): Matka mielikuvitukseen: lasten- ja nuortenkirjailijat kertovat teostensa taustoista. Tammi, 2004.
Hypén, Tarja-Liisa (toim.): Kirjan matka tekijöiltä lukijoille : puheenvuoroja kotimaisen kaunokirjallisuuden luomisen ja lukemisen ehdoista 2000-luvulla. Taju, 2007.
Hänninen, Jera & Hänninen, Jyri: Haluatko todella kirjailijaksi? Matkaopas kirjamaailmaan. Helsinki-kirjat, 2012.
Lehtinen, TorstiSanojen avaruus: Luovan kirjoittamisen opas. Kirjapaja, 2003.
Leinonen, Anne (toim.): Opas spekulatiivisen fiktion kirjoittamiseen. Suomen Tieteiskirjoittajat ja Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti, 2006.
Levola, Kari (toim.): Kirjailijan työmaat. Tammi, 2007.
Neimala, Kaisa & Papinniemi, JarmoAloittamisen taito. Avain, 2010.
Parkko, Tommi: Intohimoa ja millimetripaperia. Avain, 2016.
Parkko, Tommi: Runon vapaus. Syventävä opas runouden kirjoittamiseen ja lukemiseen. Avain, 2014.
Parkko, Tommi
: Kirjoita runo. Opas aloittelevalle runoilijalle. Avain, 2011.
Parkkola, Seita (et al.): Timantinmetsästäjä: Luovan kirjoittamisen opas. WSOY, 2004.
Peura, Maria: Antaumuksella keskeneräinen: kirjailijan korkeakoulu. Teos, 2012.
Raittila, Hannu: Kirjailijaelämää. WSOY, 2006.
Rannela, TerhiKirjoita nuorille. Luovan kirjoittamisen opas. BTJ, 2010.
Tanttu, MarkkuKirjoittamisen hinku: muistelmia harrastuksesta ja työstä. Painotalo Auranen, 2009.
Tuuri, AnttiKuinka kirjoitan romaanin. Art House, 2004.
Waltari, MikaAiotko kirjailijaksi? WSOY, 1935.

Suomen Kirjailijaliiton Miten kirjani ovat syntyneet? -kirjasarjassa suomalaiset kirjailijat kertovat avoimesti ja henkilökohtaisella tavalla omasta luovuudestaan ja polustaan kirjailijana. Antologiat on koottu kirjailijoiden pitämien esitelmien pohjalta. Kirjasarjasta löydät lisätietoa Kirjailijaliiton julkaisuista.

Muita vinkkejä

Suomessa järjestetään vuosittain lukuisia kirjoituskilpailuja. Perinteisiä määräajoin järjestettäviä kilpailuja ovat muun muassa:

J. H. Erkon kirjoituskilpailu
Martti Joenpolven novellikilpailu
Nuori Voima -lehden Debytoi runoilijana -kilpailu
Nova-kirjoituskilpailu
Pirkanmaan kirjoituskilpailu
Suuri runokilpailu

Voit tarjota tekstejäsi arvosteltavaksi ja kommentoitavaksi esimerkiksi Nuoren Voiman Liiton arvostelupalveluun tai Pirkkalaiskirjailijoiden arvostelupalveluun. Myös jotkin alueelliset kirjailija- ja kirjoittajayhdistykset tarjoavat arvostelupalvelua. Tieteis- ja fantasiakirjallisuudessa palvelee Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry:n arvostelupalvelu.

Kustantaminen.fi-sivusto tarjoaa tietoa kustannustoimittajan työstä. Useiden kustantajien verkkosivuilta löytyy ohjeita siihen, miten käsikirjoitusta tarjotaan kustannettavaksi.