Suomen Kirjailijaliiton Kirjailija kiittää -palkinto Joensuun kirjallisuustapahtumalle

Suomen Kirjailijaliitto myöntää vuoden 2016 Kirjailija kiittää -palkintonsa Joensuun kirjallisuustapahtumalle.

Palkinto on perustettu tunnustukseksi henkilölle, ryhmälle, yhteisölle tai projektille, joka on edistänyt merkittävällä tavalla suomalaista kirjallisuutta ja lukemisharrastusta. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kaksivärikala. Se jaetaan Helsingin Kirjamessuilla, Takauma-lavalla sunnuntaina 30.10.2016 klo 12.00.

Joensuun kirjallisuustapahtuma on monin tavoin esimerkillinen kirjallisuustapahtuma. Se edistää kirjallisuutta alueellisesti ja valtakunnallisesti ja tarjoaa kirjojen tekijöille ja lukijoille mahdollisuuden kohtaamiseen. Järjestelyt ovat osaavat ja vieraanvaraiset, ja tapahtumassa esiintyville kirjailijoille on alusta asti maksettu työstään asianmukaiset esiintymispalkkiot. Näin järjestäjät paitsi vaalivat sivistystä ja kirjallisuutta, myös osoittavat ymmärtävänsä syvällisesti kirjailijan työtä ja arvostavansa sitä.

Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2000, ja alusta asti se on ollut menestys. Vuosien mittaan siitä on kasvanut yksi Suomen merkittävimmistä kirjallisuustapahtumista. Ensimmäiset tilaisuudet toteutti Pohjois-Karjalan taidetoimikunta yhteistyössä Joensuun yliopiston ja paikallisten kulttuuritoimijoiden kanssa. Vuodesta 2007 tapahtuman on toteuttanut Pohjois-Karjalan Kesäyliopisto yhteistyössä yliopiston ja tukiryhmän kanssa.

Valtakunnallisen, yleisölle avoimen tilaisuuden teema on vaihtunut vuosittain. Ensimmäisen tapahtuman otsikkona oli TOSI kirjallisuudessa ja muissa taiteissa. Tämän syksyn teemana on RIKOS. Kirjallisuuden lisäksi kulloistakin aihetta käsitellään myös tieteen- ja muiden taiteenalojen näkökulmasta.

Lue lisää Joensuun kirjallisuustapahtumasta ->

Lämpimästi tervetuloa seuraamaan palkinnonjakoa Helsingin Kirjamessuille!