Kirjailija ei elä ilmaisella työllä

Suomen Kirjailijaliitto ry kokoontui vuosittaiseen syyskokoukseensa Tampereella 23.11.2013. Kokous haluaa muistuttaa ilmaistyöstä, jota kirjailijoilta edellytetään. Kirjailijaa pyydetään usein esiintymään korvauksetta kirjallisuustapahtumiin sekä kirjoittamaan ilmaiseksi asiakaslehtiin tai verkkoon. Kirjailijan teksti tai esiintyminen on kuitenkin keskeinen ja kiinnostava osa lehden tai tapahtuman sisältöä, joskus jopa sen pääasiallinen sisältö.

Kirjailijantyö on kaunokirjallista, taiteellista työtä. Ammattiin kuuluu luonnollisena osana myös muuta kirjoittamista ja esiintymisiä. Suomen Kirjailijaliitto edellyttää, että esiintyville sekä muuta kirjallista työtä tekeville kirjailijoille, alansa ammattilaisille, maksetaan heille kuuluva asianmukainen palkkio työstään. Palkkionmaksu kertoo arvostuksesta ja luottamuksesta kirjailijan ammattia kohtaan maailmassa, jossa toimeentulon hankkiminen taidetta harjoittamalla on kovan työn takana.

Kirjailijan tulot koostuvat erilaisesta silpputyöstä. Pelkällä kirjamyynnillä ei Suomessa tule toimeen: kirjailijan mediaaniansio kaunokirjallisesta työstä on vain 2 000 euroa vuodessa. Lisätietoja kirjailijoiden tulonmuodostuksesta tulotutkimuksesta: https://kirjailijaliitto.fi/kirjailijan-tyo/kirjailijan-tyo-ja-toimeentulo/

Lisätiedot: Puheenjohtaja Tuula-Liina Varis, puh. 050 321 2171