Arkisto: Toiminnanjohtajalta

Onnea KIDE – 30 vuotta kirjallisuuden edistämistoimintaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 1/2016 – Kolmekymmentä vuotta sitten 20.2.1986 Suomen Kirjailijaliiton yhteyteen perustettiin erillinen toimintayksikkö, Kirjallisuuden edistämiskeskus. Edistämiskeskuksen asioita ja taloudellisia päätöksiä hoitamaan nimitettiin viisijäseninen valtuuskunta, jossa oli alusta asti mukana myös suomenruotsalaisten kaunokirjailijoiden edustus.

Kirjailijoiden hyväksi

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 4/2015 – Vilkas toimintavuosi lähestyy jälleen loppuaan ja katseet kääntyvät tulevaan vuoteen. Vuosi 2016 on liiton 119. toimintavuosi. Kirjailijaliitto perustettiin kehittämään kirjailijantyön yleisiä aineellisia ja henkisiä edellytyksiä, edistämään suomalaista kirjallisuutta ja toimimaan suomenkielisten kirjailijoiden valtakunnallisena yhdyssiteenä. Nämä ovat liiton perustehtäviä edelleen, kivijalka, jonka varassa toimintaa tehdään ja kehitetään.

Taidetta pakon edessä

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 3/2015 – Heinäkuussa Helsingin käräjäoikeus antoi tuomionsa jutussa, jossa vastakkain olivat Bazar Kustannus ja kirjailija Sofi Oksanen. Oksanen tuomittiin 35 000 euron vahingonkorvauksiin. Bazar oli vaatinut lähes 800 000 euron vahingonkorvauksia. Tapaus on kaikkiaan niin absurdi, että tuomion luettuani tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta kirjoittaa koko asiasta.

Palkaksi mainetta ja kunniaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2015 – Kirjailijan ammattia on Suomessakin harjoitettu iät ja ajat, mutta edelleen kirjailijan työn luonnetta näyttää melko usein olevan vaikea käsittää. Kirjailijoita pyydetään toistuvasti esiintymään ja kirjoittamaan ilman korvausta, siitä todistavat liitossa tehdyt kyselyt ja monet käydyt keskustelut. Kirjailijoiden työtä on kaunokirjallisen teoksen kirjoittaminen, sen monet helposti ymmärtävät. Myös muu kirjoittaminen on osa työtä.