Arkisto: Toiminnanjohtajalta

Suutarin lapsen kengät

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 3/2017 – Olen ollut liiton toiminnanjohtajana nyt seitsemän ja puoli vuotta. Toisinaan eri yhteyksissä on yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa tullut puhetta liiton pitkästä historiasta ja perustamisajankohdasta 1800-luvun lopulla. Minulta on kysytty liiton historiateoksesta: miltä ajalta liiton historia on kirjoitettu? Olen joutunut vastaamaan, ettei sitä ole tehty miltään ajalta – mutta onneksi olen samaan hengenvetoon voinut lisätä, että vuonna 2017 on. Silloin on kirjoissa ja kansissa liiton ensimmäiset 120 vuotta. ”Suutarin lapsilla ei siis ole kenkiä”, ovat jotkut todenneet.

MYEL:ssä myötäistä tuulta

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2017 – Kirjoitin edellisessä Kirjailija-lehdessä 1/2017 eläkevakuutusjärjestelmän ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista nykyisen tilanteen korjaamiseksi. Liitto on yhdessä muun muassa Suomen Taitelijaseuran kanssa esittänyt ei-työsuhteisen taiteilijan apurahojen ja taiteellisesta työstä saatavien tulojen eläkevakuuttamista kokonaisuudessaan MYEL-vakuutuksen eli maatalousyrittäjien eläkelain piirissä. Vuoden 2016 lopulla työnsä aloittanut opetus- ja kulttuuriministerin, sosiaali- ja terveysministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön yhteinen työryhmä jätti raporttinsa vähän ennen pääsiäistä ja teki ehdotuksia luovien alojen vahvistamiseksi Suomessa. Professori Anne Brunilan luotsaama monialainen työryhmä oli kartoittanut esteitä luovien alojen kehittymiselle ja teki konkreettisia ehdotuksia luoviin aloihin liittyvän elinkeinotoiminnan ja työllisyyden kehittämiseksi.

Eläkejärjestelmän kipupisteet ja lääkitys

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 1/2017 – Kirjoitin kolme vuotta sitten Kirjailija-lehdessä 1/2014 kuulumisia sosiaali- ja terveysministeriön luovien alojen asioita selvittäneestä työryhmästä, joka oli juuri jättänyt loppuraporttinsa. Työryhmässä oli esillä kirjailijoiden ja muiden niin sanottujen vapaiden, ei-työsuhteisten, taiteilijoiden eläkeasiat. Työryhmän enemmistön kantana oli, ettei eläkeasioissa ole ongelmaa. Eriävän mielipiteen jättivät itseni lisäksi Taidemaalariliiton edustaja sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön edustaja – tahot, joilla on paras asiantuntemus taitelijoiden asioista. Eläkeasioita on tuon tyrmäyksen jälkeenkin pidetty esillä – viimeksi esittelin eläkejärjestelmän ongelmia Säätytalolla niin sanotussa kulttuuriministerin pyöreän pöydän tilaisuudessa tammikuussa. Kirjailijoiden näkökulmasta eläkevakuutusjärjestelmässä on kolme isoa ongelmaa.

Matkalla maailmalle

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 4/2016 – Kirjallisuuden vientikeskus FILI tiedotti syksyllä, että suomalaisen kirjallisuusviennin arvo nousi viime vuonna 8 % edellisvuoteen verrattuna. Suomen teemamaasatsaus Frankfurtin kirjamessuilla vuonna 2014 näyttää kannattaneen, sillä kyseessä on uusi ennätys. Kirjallisuus ei ole tavanomaista vientitavaraa. Keuruulla tai Porvoossa ei lastata rekkoja täyteen kirjoja ja viedä niitä Eurooppaan tai laivata konteissa ison rapakon taakse. Kirjallisuuden vienti on monimutkaisempi kuvio.

Kulttuuritekoja

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 3/2016 – Kööpenhaminan yleisessä pohjoismaisessa kirjailijakokouksessa laadittiin ja allekirjoitettiin tärkeä julkilausuma. Julkilausuma koski korvausta, joka tulisi maksaa kirjailijoille julkisista kirjastoista tehdyistä lainoista, sekä korvausta niin sanotuista kirjabaareista tehdyistä lainoista. Kööpenhaminan kokous pidettiin toukokuussa 1919. Suomen Kirjailijaliiton delegaatioon tuossa kokouksessa kuuluivat kirjailijat Eino Kalima, Aino Kallas, Larin-Kyösti, Arvid Lydecken ja Anna-Maria Tallgren.

118. vuosi paketissa – 120. toimintavuosi häämöttää jo

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2016 – Huhtikuussa Kirjailijaliiton kevätkokous kokoontui Villa Kiveen käsittelemään liiton 118. toimintavuoden vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen. Liiton jäsenistö oli jälleen hyvin liikkeellä. Jo useana vuotena olemme toimistossa jännittäneet, mahdummeko enää Villa Kiveen vai etsimmekö lennosta isommat tilat kokoontumiselle. Toistaiseksi olemme juuri ja juuri mahtuneet – sopu sijaa antaa.

Onnea KIDE – 30 vuotta kirjallisuuden edistämistoimintaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 1/2016 – Kolmekymmentä vuotta sitten 20.2.1986 Suomen Kirjailijaliiton yhteyteen perustettiin erillinen toimintayksikkö, Kirjallisuuden edistämiskeskus. Edistämiskeskuksen asioita ja taloudellisia päätöksiä hoitamaan nimitettiin viisijäseninen valtuuskunta, jossa oli alusta asti mukana myös suomenruotsalaisten kaunokirjailijoiden edustus.

Kirjailijoiden hyväksi

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 4/2015 – Vilkas toimintavuosi lähestyy jälleen loppuaan ja katseet kääntyvät tulevaan vuoteen. Vuosi 2016 on liiton 119. toimintavuosi. Kirjailijaliitto perustettiin kehittämään kirjailijantyön yleisiä aineellisia ja henkisiä edellytyksiä, edistämään suomalaista kirjallisuutta ja toimimaan suomenkielisten kirjailijoiden valtakunnallisena yhdyssiteenä. Nämä ovat liiton perustehtäviä edelleen, kivijalka, jonka varassa toimintaa tehdään ja kehitetään.

Taidetta pakon edessä

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 3/2015 – Heinäkuussa Helsingin käräjäoikeus antoi tuomionsa jutussa, jossa vastakkain olivat Bazar Kustannus ja kirjailija Sofi Oksanen. Oksanen tuomittiin 35 000 euron vahingonkorvauksiin. Bazar oli vaatinut lähes 800 000 euron vahingonkorvauksia. Tapaus on kaikkiaan niin absurdi, että tuomion luettuani tuntui ylitsepääsemättömän vaikealta kirjoittaa koko asiasta.

Palkaksi mainetta ja kunniaa

Kuva: Tomi Kontio

TOIMINNANJOHTAJALTA 2/2015 – Kirjailijan ammattia on Suomessakin harjoitettu iät ja ajat, mutta edelleen kirjailijan työn luonnetta näyttää melko usein olevan vaikea käsittää. Kirjailijoita pyydetään toistuvasti esiintymään ja kirjoittamaan ilman korvausta, siitä todistavat liitossa tehdyt kyselyt ja monet käydyt keskustelut. Kirjailijoiden työtä on kaunokirjallisen teoksen kirjoittaminen, sen monet helposti ymmärtävät. Myös muu kirjoittaminen on osa työtä.