Arkisto: Pääkirjoitukset

Verokarhu kirjan ja lukijan välissä

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 1/2016 – Kun kirjoitan tätä pääkirjoitusta, hallitus pohtii, mahtaisiko alhaisimpien alv-verokantojen nostaminen auttaa maamme talouden tervehtymistä. Tässä neuvoni teille, arvon päättäjät: Hylätkää kiireesti koko ajatus. Älkää ainakaan koskeko kirjojen ja lehtien alennettuun verokantaan, niin tärkeä se on kulttuurimme ja suomen kielen säilymisen kannalta. Jos kuitenkin päätätte siihen kajota, laskekaa veroa. Nostosta kärsisi koko kirja- ja lehtiala, joka viime vuosina on muutenkin joutunut todistamaan lukijakatoa.

Kirjaston kasvatteja

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 4/2015 – Kirjasto kytkeytyy kirjailijan elämään monin tavoin. Useimmilla meistä kirjastoon liittyy muistoja jo lapsuudesta, ajalta jolloin opettelimme lukemaan ja lukijoiksi. Kuinka jännittävää olikaan pakata kirjaston lainakirjat reppuun ja odottaa malttamattomana, että läksyjen pänttäämisen jälkeen saattoi sukeltaa sepitettyihin maailmoihin ja seikkailuihin.

Yhteinen huoli

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 3/2015 – Palaute kuuluu – tai sen tulisi kuulua – olennaisesti jokaiseen työhön. Kehumalla tai tarjoamalla rakentavaa kritiikkiä työntekijän työsuoritusta voidaan parantaa. Näin on totuttu ajattelemaan niin sanotuissa perinteisissä töissä.

Kirjailija istuu huonosti tähän ajattelumalliin.

Kaikuja muualta

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 2/2015 – Kun kriitikko arvioi erästä kirjaani jokunen vuosi sitten, hän kirjoitti tietävään sävyyn: ”Vainonen on lukenut angloamerikkalaista fantasiakirjallisuutta”. Väite ärsytti minua, monestakin syystä. Ensinnäkin kriitikko esitti tietävään sävyyn tosiasiana jotakin, mikä ei pitänyt paikkansa, sillä hänen mainitsemansa genre oli (ja on yhä) minulle tuntematon. Lisäksi hän tekaistun väitteensä perusteella luokitteli, leimasi ja arvotti kirjani. Kävi nimittäin ilmi, etteivät kyseisen lajityypin kirjat olleet koskaan innostaneet häntä.