Arkisto: Pääkirjoitukset

Hiljaisuuden lohtu – ja piina

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 4/2016 – Kirjailijan ja hiljaisuuden suhde lienee aina ollut ristiriitainen. Yhtäältä tarvitsemme kirjoittaessa rauhaa, jotta voimme keskittyä työhömme; toisaalta sen tulokset, kirjat, tarvitsevat huomiota ja näkyvyyttä löytääkseen lukijansa. Tämä on yksi kirjailijantyön perustavista paradokseista, jonka kanssa kukin meistä joutuu tekemään tuttavuutta, kuka mitenkin. Asiaa ei helpota se, että kustantajat ovat lakanneet markkinoimasta suurinta osaa kustantamistaan kirjoista ja tulleet näin sysänneeksi vastuun kirjan julkisuudesta kirjailijan (tai median) harteille. Kirjailijan ja lukijan väliseltä taipaleelta on kadonnut tienviittoja ja kanssakulkijoita, rahaa ja työtunteja. Tämä kaikki heijastuu väistämättä kirjailijoiden kokemukseen hiljaisuudesta ja sen arvosta.

Paikantumisia

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 3/2016 – Meillä kirjailijoilla on aina ollut paikkamme ja tehtävämme suomalaisessa yhteiskunnassa. Niitä ovat määritelleet kulloisetkin historialliset ja yhteiskunnalliset tapahtumat, politiikka ja arvot. Historian saatossa meidät on mielletty esimerkiksi suurten kertomusten kirjoittajiksi tai kansallisen identiteetin rakentajiksi, kansan ja työn kuvaajiksi tai maaltamuuton ja kaupungistumisen kaltaisten sosiaalisten ilmiöiden raportoijiksi. Joskus meiltä on odotettu avoimen poliittisia sepitteitä ja kannanottoja ajankohtaiseen keskusteluun, joskus niistä pidättäytymistä.

Kauppatavaraa?

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 2/2016 – ”Hyvin varustetuista kirjakaupoista” kuului takavuosien markkinointilause, jolla myytiin vähälevikkistä laatukirjallisuutta. Tällöin kaupattiin yleensä opusta, joka sisälsi runoja, esseitä tai novelleja, tai oli lajityypiltään vaikeasti luokiteltava. Myös kokeilevia ja kielellisesti kunnianhimoisia romaaneja voitiin mainostaa näin. Lause sisälsi piiloviestinä ajatuksen, että kaupan valikoima jätti toivomisen varaa, jos mainostettua kirjaa ei kaupan hyllyiltä löytynyt. Lause esitti kirjakauppiaalle haasteen: olen laatukirja. Ota minut myyntiin.

Verokarhu kirjan ja lukijan välissä

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 1/2016 – Kun kirjoitan tätä pääkirjoitusta, hallitus pohtii, mahtaisiko alhaisimpien alv-verokantojen nostaminen auttaa maamme talouden tervehtymistä. Tässä neuvoni teille, arvon päättäjät: Hylätkää kiireesti koko ajatus. Älkää ainakaan koskeko kirjojen ja lehtien alennettuun verokantaan, niin tärkeä se on kulttuurimme ja suomen kielen säilymisen kannalta. Jos kuitenkin päätätte siihen kajota, laskekaa veroa. Nostosta kärsisi koko kirja- ja lehtiala, joka viime vuosina on muutenkin joutunut todistamaan lukijakatoa.

Kirjaston kasvatteja

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 4/2015 – Kirjasto kytkeytyy kirjailijan elämään monin tavoin. Useimmilla meistä kirjastoon liittyy muistoja jo lapsuudesta, ajalta jolloin opettelimme lukemaan ja lukijoiksi. Kuinka jännittävää olikaan pakata kirjaston lainakirjat reppuun ja odottaa malttamattomana, että läksyjen pänttäämisen jälkeen saattoi sukeltaa sepitettyihin maailmoihin ja seikkailuihin.

Yhteinen huoli

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 3/2015 – Palaute kuuluu – tai sen tulisi kuulua – olennaisesti jokaiseen työhön. Kehumalla tai tarjoamalla rakentavaa kritiikkiä työntekijän työsuoritusta voidaan parantaa. Näin on totuttu ajattelemaan niin sanotuissa perinteisissä töissä.

Kirjailija istuu huonosti tähän ajattelumalliin.

Kaikuja muualta

Kuva: Marjaana Malkamäki

PÄÄKIRJOITUS 2/2015 – Kun kriitikko arvioi erästä kirjaani jokunen vuosi sitten, hän kirjoitti tietävään sävyyn: ”Vainonen on lukenut angloamerikkalaista fantasiakirjallisuutta”. Väite ärsytti minua, monestakin syystä. Ensinnäkin kriitikko esitti tietävään sävyyn tosiasiana jotakin, mikä ei pitänyt paikkansa, sillä hänen mainitsemansa genre oli (ja on yhä) minulle tuntematon. Lisäksi hän tekaistun väitteensä perusteella luokitteli, leimasi ja arvotti kirjani. Kävi nimittäin ilmi, etteivät kyseisen lajityypin kirjat olleet koskaan innostaneet häntä.