Suunta-palkinto 2018 kirjallisuusaktiivi Hannu Peltoselle

Suunta-palkittu Hannu Peltonen

Suomen Kirjailijaliiton Suunta-palkinto 2018 on myönnetty kirjallisuusaktiivi Hannu Peltoselle. Palkinto on suuruudeltaan 1 000 € ja kompassi. Palkinto jaetaan vuosittain tapahtumalle tai henkilölle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan.

Hannu Peltonen (s. 1953) on tamperelaisen kirjallisuuskentän joka paikan höylä, paikallisen kirjallisuuden uuttera, positiivinen ja väsymätön edistäjä. Kirjallisuuden ystäville Peltonen tuli tutuksi Komisario Palmu -antikvariaatista, jota hän isännöi peräti 25 vuotta. Työnsä ohessa Peltonen toimi Aamulehden kirjallisuus- ja musiikkiavustajana. Eläköidyttyään Peltonen on entistä aktiivisemmin toiminut Pirkanmaan kirjailijayhdistyksen, Pirkkalaiskirjailijat ry:n sekä paikallisten yrittäjien ja median siltana ja yhdistänyt tekijöitä toisiinsa.

Peltosen omista aloitteista tärkeimpiä on vuodesta 2009 lähtien toiminut Lue kirja! -Facebook-sivusto, jolla on yli 30 000 seuraajaa. Sivusto on valtakunnallisesti merkittävä suomalaisten kirjailijoiden näyteikkuna, jossa on esillä sekä laajalti että vähemmän tunnettuja kirjoja, kirjailijoita ja tapahtumia.

Tampereella Peltonen toimii primus motorina monessa kirjallisuuteen liittyvässä markkinointitehtävässä. Hän kiertää myös valokuvaajana kaikissa paikallisissa kirjallisuustapahtumissa ja on kerännyt Pirkkalaiskirjailijoiden vapaaseen käyttöön mittavan kuva-arkiston. Tätä kaikkea Hannu Peltonen tekee pyyteettömästi, rakkaudesta kirjallisuuteen ja kotikaupunkiinsa.

Palkinto jaettiin Kirjailijayhdistysten Talvipäivillä Hyvinkäällä lauantaina 10.3.2018. Talvipäivät on kaikille avoin, vuodesta 1964 lähtien järjestetty, kiertävä kirjallisuustapahtuma. Tänä vuonna tapahtuman toteutti Uudenmaan Kirjoittajat ry.