Kirjailijaliitolta Turun Kirjamessuille jälleen koko päivän lavaohjelma lauantaille, liiton palkinnot jaetaan sunnuntaina

Suomen Kirjailijaliitto tuottaa lauantaina 1.10. koko päivän lavaohjelman Turun Kirjamessujen Fiore-lavalle. Teemoinamme tänä vuonna ovat pakolaiset, kieli kirjailijan kotina, eläimet lastenkirjallisuudessa, kirja-alan murros, kirjoitusoppaiden merkitys, kirjailijan muut ammatit, scifin yhteisöt, dekkarikirjailijan työ, sukupolvikokemukset romaaneissa, kuvan suhde tekstiin sekä historiallinen romaani. Jaamme Turun Kirjamessuilla myös tunnustuspalkintomme, lasten -ja nuortenkirjallisuuden Tirlittan-palkintomme sekä Eeva-Liisa Manner -palkintomme, á 10 000 euroa. Palkinnot jaetaan Agricola-lavalla sunnuntaina 2.10. klo 12.00. Osastollamme A28 voit myös osallistua arvontaan veikkaamalla palkinnonsaajia sekä hakea Joonas Rinta-Kannon piirtämästä kampanjasarjakuvastamme tehdyn kirjanmerkin!

Suomen Kirjailijaliiton ohjelma Fiore-lavalla lauantaina 1.10.2016

10.30 RUNOJA PAKENEVISTA
Maria Syvälän teos Tulit sitten Suomeen, Basir on runopamfletti pakolaisuudesta Suomessa ja Euroopassa. Syvälä keskustelee kantaaottavasta runoudesta ja runouden keinoista Mikko Myllylahden kanssa.
11.00 KIELI KIRJAILIJAN KOTINA
Millaista on kirjoittaa vieraassa kieliympäristössä suomenkielisenä kirjailijana? Millaista on kirjoittaa suomeksi kirjailijana, jolla on toinenkin äidinkieli? Lavalla Italiassa asuva Markku Kaskela sekä suomeksi ja slovakiksi julkaiseva Alexandra Salmela, haastattelijana Venla Hiidensalo.
11.30 LASTENKIRJAILIJAN PARAS YSTÄVÄ
Miksi lastenkirjallisuudessa esiintyy paljon eläimiä? Miksi hahmot ovat sellaisia kuin ovat? Sari Peltoniemi haastattelee Aira Savisaarta ja Timo Parvelaa.
12.00 KIRJA-ALA MURROKSESSA
Mitä kirja-alan murros tarkoittaa? Kirja-alan muutoksista keskustelemassa Tiina Raevaara, JP Koskinen ja Joni Pyysalo.
13.00 KIRJOITUSOPPAIDEN MERKITYKSESTÄ
Aloitteleville kirjailijoille on olemassa monenlaisia oppaita, alkaen Mika Waltarilta. Mikä merkitys niillä on ollut Merja Virolaiselle ja Timo Montoselle? Haastattelijana Jyrki Vainonen.
13.30 KIRJAILIJAN TOINEN AMMATTI
Antti Leikas työskentelee kirjailijantyönsä ohella viestintäalan yrittäjänä, Markku Rönkkö on tehnyt pitkän uran copywriterina ja luovana johtajana. Miten kirjailijan toinen ammatti vaikuttaa kirjalliseen työhön? Haastattelijana Karo Hämäläinen.
14.00 SCIFIN YHTEISÖT
Suomessa on aktiivinen scifistä kiinnostuneiden yhteisö sekä kansainvälisesti tunnettu Finncon-festivaali, joka järjestettiin tänä vuonna Tampereella. Suomalaisesta scifistä ja fantasiasta yhteisöllisinä ilmiöinä keskustelemassa Johanna Sinisalo, Markku Soikkeli ja Jukka Laajarinne, haastattelijana Paula Havaste.
14.30 DEKKARIKIRJAILIJA TYÖSSÄÄN
Matti Rönkä ja Outi Pakkanen kertovat Tuula-Liina Variksen haastattelussa, millainen on dekkarikirjailijan työpäivä.
15.00 EN HIMMELSK DAG – VEM TILLHÖR BERÄTTELSERNA?
Författarna Bosse Hellsten och Robert Åsbacka samtalar om lättläst litteratur och demokrati. I samarbete med Finlands svenska författareförening rf. Ruotsinkielinen.
15.30 SUKUPOLVIEN KETJUSSA
Tua Harnon esikoisromaanin Ne jotka jäävät henkilöhahmot kantavat edellisten sukupolvien orpoutta mukanaan, Jarmo Ihalainen näyttää romaanissaan Mitä miehen pitää viimeisten 100 vuoden aikana tapahtuneen perhe-elämän myllerryksen. Haastattelijana Venla Hiidensalo.
16.00 LÄHIKUVASSA TOMI KONTIO
Kirjailija Tomi Kontio on myös ammattivalokuvaaja, jonka kuvia on nähty muun muassa Kirjailija-lehdessä. Syntyvätkö myös kirjailijan tekstit visuaalisista lähtökohdista? Mikä on kuvan suhde tekstiin? Haastattelijana Markku Kaskela.
16.30 AIKAMATKAILIJAN MAISEMAT
Leila Tuure kirjoittaa Poriin sijoittuvia historiallisia romaaneja, Elisabet Aho tunnetaan Urajärven kartanoon sijoittuvista historiallisista romaaneistaan. Tuure ja Aho keskustelevat kirjallisuudenlajinsa valinnasta, taustatyöstä ja kirjoittamisen palosta. Mikä historiallisissa romaaneissa kiehtoo?
Kirjailijaliiton palkinnot tunnustuspalkinto, Tirlittan-palkinto ja viiden vuoden välein jaettava Eeva-Liisa Manner -palkinto jaetaan sunnuntaina 2.10. klo 12.00 Agricola-lavalla. Tervetuloa seuraamaan!

Kirjailijaliiton osasto A28 palvelee kirjailijoiden kohtauspaikkana. Tänä vuonna osallistumme myös koululaisten Suunnista kirjaan -tapahtumaan. Osastollamme voi veikata liiton tunnustuspalkinnon saajaa, kaikkien osallistujien kesken arvotaan kassillinen tämänvuotisten palkinnonsaajien kirjoja.