Pieniä tarinoita -kampanja tekee lapsen oikeudet tunnetuiksi tarinoiden voimalla – idean äitinä Suomen UNICEF ry:n suojelija, rouva Jenni Haukio

Miljoonat lapset kärsivät köyhyydestä, syrjinnästä ja kriiseistä. Jokaisella heistä on oikeus arvokkaaseen elämään ja hyvään lapsuuteen. Kirjailijoilla on erityinen taito koskettaa tunteita ja auttaa katsomaan maailmaa toisen ihmisen silmin. Siksi kutsumme sinut mukaan maailmanlaajuiseen kampanjaan levittämään tietoa lapsen oikeuksista tarinoiden voimalla.

Pieniä tarinoita jokaisen lapsen puolesta -kampanja juhlistaa 20.11. vietettävää lapsen oikeuksien päivää sekä joulukuun alussa vietettävää UNICEFin 70-vuotissyntymäpäivää.

Ideana on, että kirjailijat kirjoittavat lyhyitä, koskettavia tarinoita teemalla ”mitä toivon jokaiselle lapselle” ja julkaisevat tarinat Facebookissa 14.11.2016 alkaen.Osallistuminen on mahdollista, vaikka ei käyttäisikään Facebookia.

Kutsumme osallistujiksi kirjailijoita kaikista seitsemästä maanosasta, ja pyrimme saamaan mukaan ainakin 70 maata.

Idean äiti on tasavallan presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio.Yhteistyökumppaneina mukana ovat Suomen Kirjailijaliitto ja Finlands svenska författareförening. Kätilönä toimii UNICEF 70 vuoden kokemuksellaan.

Siviilityönään Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkönä toimiva rouva Jenni Haukio, Suomen UNICEF ry:n suojelija, sai alkuperäisen idean kampanjaan pohtiessaan Lapsen oikeuksien päivän tunnettuutta ja kirjailijoiden arvovaltaa mielipidevaikuttajina ja kulttuurisina esikuvina:

– Lapsen oikeuksien päivä ja sen viesti ansaitsisi tulla paremmin ja laajamittaisimmin tunnetuksi ja tunnustetuksi. Kirjailijoita kuunnellaan ja arvostetaan – heidän kirjoituksensa voivat antaa äänen lapsille ympäri maailman – myös ja aivan erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa oleville. Lapsen oikeudet kuuluvat jokaiselle lapselle, jokaisessa maassa.

Löydät tarkemmat osallistumisohjeet osoitteesta www.unicef.fi/pieniatarinoita.

Kiitos kiinnostuksestasi! Sinun tuellasi voimme tehdä lapsen oikeuksia tunnetuksi ja edistää parempaa maailmaa jokaiselle lapselle.

Lämpimin terveisin,

Jenni Haukio