Kirjailijaliiton historia Kivelle perustettu ilmestyy lokakuussa

Suomen Kirjailijaliiton 120-vuotisjuhlavuoden kunniaksi liitosta ilmestyy ensimmäinen historiateos. Dosentti Kai Häggmanin kirjoittama Kivelle perustettu – Suomen Kirjailijaliitto 1897–2017 (Otava) julkaistaan Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä 10.10.2017. Suomalaisen kirjallisuuden päivä on myös liiton virallinen perustamispäivä.

Teoksessa seurataan kirjailijoiden arkea, ongelmia ja onnenhetkiä vuosikymmenestä toiseen. Pitkäjänteisellä työllä on parannettu ammattikirjailijoiden asemaa, mutta liitto on aina ollut myös kulttuurikeskustelujen ja ideologisten kamppailujen ytimessä. Teos tarjoaa uusia näkymiä suomalaiseen kulttuurihistoriaan.

Teoksen kirjoittaja dosentti Kai Häggman on toiminut muun muassa Suomen historian assistenttina sekä Suomen Akatemian projektitutkijana ja historiantutkijana Kansaneläkelaitoksessa. Häggman on kirjoittanut aiemmin muun muassa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran, Suomen Kustannusyhdistyksen sekä WSOY:n historian.

544 sivua
Kirjastoluokka: 86.2