Kiitos Helsingin Kirjamessuilla liiton ohjelmassa esiintyneille!

Kirjailijaliitto tuotti kaksi kokonaista päivää temaattista lavaohjelmaa Helsingin Kirjamessujen Takauma-lavalle. Lauantain ja sunnuntain ohjelmassamme esiintyi yhteensä 63 kirjailijaa. Sydämellinen kiitos kaikille ohjelmassamme esiintyneille! Kirjailijat ja heidän työnsä ovat kirjamessujen ydin.

Tänä vuonna Takauman ohjelmassamme keskusteltiin henkilöhahmon rakentumisesta, vaihtoehtoisista totuuksista ja populismista, vampyyreistä ja muista kauhun hahmoista, murhaavista kirjastonhoitajista, eläinten oikeuksista, runoilijoiden esikoisromaaneista, neuvoista aloitteleville kirjailijoille, todellisista ihmisistä romaaneissa, kirjallisuuskritiikin tilasta, kustannusalan murroksesta, lavarunoudesta, musiikin ja kirjallisuuden suhteesta, 1500-luvulle sijoittuvista nuortenromaaneista, elokuvien käsikirjoittamisesta, Arto Seppälän tuotannosta, äitiyden tabuista kirjallisuudessa, ekologisesta runoudesta, nuorten lukemisesta, kirjailijoiden työhuoneista ja kirjoittamisen paikoista sekä liiton kunniajäsenen Hannu Mäkelän tuotannosta ja urasta.
Tutustu tämän vuoden ohjelmaamme tästä.

Takaumalla keskusteltiin myös tuoreesta Kirjailijaliiton historiateoksesta Kivelle perustettu (Otava 2017), lavalla liiton vaiheita muistelivat kunniajäsenet Tuula-Liina Varis ja Kari Levola sekä puheenjohtaja Jyrki Vainonen. Historiateoksemme voitti messuilla järjestetyn Tietokirjaraadin.

Jaoimme Helsingin Kirjamessuilla Kirjailija kiittää -palkinnon kriitikko, tietokirjailija Ismo Loivamaalle hänen työstään lasten- ja nuortenkirjallisuuden hyväksi. Palkinto on teos kuvataiteilija, kirjailija Hannu Väisäsen Kirjailijaliitolle tekemästä sarjasta Kirjokala. Takauma-lavalla keskusteltiin lasten- ja nuortenkirjallisuuskritiikin tilasta, näkyvyydestä, uusien teosten tunnettuudesta, saatavuudesta sekä Loivamaan työstä.
Lisätietoa Kirjailijaliiton palkinnoista

Helsingin Kirjamessuilla jaettiin ensimmäistä kertaa Suomen Messusäätiön Minna Canth -palkinto, jonka sai Helsingin piispa Irja Askola. Minna Canth -palkinnon raadissa oli edustaja myös Kirjailijaliitosta.
Lisätietoa Minna Canth -palkinnosta

Katso alta kuvamuistoja liiton Helsingin kirjamessuohjelmasta: